Oto nowe Porsche Panamera – jeszcze więcej techniki
Fani marki z Zuffenhausen doczekali się najnowszej odsłony Porsche Panamera. Producent chwali się że nowa Panamera jest bardziej cyfrowa, bardziej technologiczna. Ja dodam, że jest również niezmiennie szybka. Oto szczegóły.
Jeżeli spodziewaliście się, że trzecia generacja Panamery będzie rewolucją stylistyczną, to tak oczywiście nie jest. Nowa Panamera to projekt pozostający niezmiennie wierny sportowemu DNA marki, która wyróżnia się tym, że raczej unika rewolucji stylistycznych. Oczywiście skłamałbym, gdybym stwierdził, że nowa Panamera trzeciej generacji jest identyczna z poprzedniczką. Niemniej wystarczy jedno spojrzenie i mało kto będzie mieć wątpliwości skąd pochodzi ta luksusowa, sportowa limuzyna.
Panamera zachowuje charakterystyczne linie i proporcje. Jej długość wynosi 5052 mm (Executive, czyli wersja przedłużona ma 5202 mm), szerokość – 1937 mm, a wysokość – 1423 mm (Executive: 1428 mm). Nowe elementy to m.in. dodatkowy wlot powietrza nad tablicą rejestracyjną z przodu (odpowiada na zwiększone zapotrzebowanie układów napędowych na świeże powietrze).
Z profilu widoczna jest też przeprojektowana linia okien. Zdaniem producenta ma to podkreślać, że czterodrzwiowy samochód sportowy Porsche ma charakter limuzyny. Zewnętrzne krawędzie tylnej szyby są zlicowane z konturem nadwozia, tworząc harmonijne linie tylnej partii nadwozia. Dodatkowo nowa Panamera Turbo E-Hybrid z zewnątrz charakteryzuje się wyrazistym tylnym zderzakiem z lakierowanymi panelami dyfuzora oraz unikalnym przednim zderzakiem w kolorze nadwozia. Dostępne są też chromowane rury wydechowe w kolorze Dark Bronze i opcjonalne obręcze mocowane centralną śrubą, które można zamówić również dla innych wariantów.
Porsche standardowo wyposaża nową linię modelową Panamera w reflektory LED Matrix. Opcjonalnie dostępny jest system oświetlenia LED Matrix HD o wysokiej rozdzielczości – to ponad 32 tys. pikseli na jeden reflektor. Oferuje on zupełnie nowe funkcje, takie jak doświetlanie określonych pasów ruchu. Zasięg reflektorów wynosi tu do 600 metrów.
Nowy model przynosi oczekiwane zmiany w warstwie technologicznej, zgodnie z obecnymi trendami kierowcy będą mogli liczyć na jeszcze więcej cyfrowych rozwiązań na pokładzie. Aby zalogować się w samochodzie przy użyciu osobistego identyfikatora Porsche ID, wystarczy zeskanować smartfonem kod QR wyświetlany na ekranie PCM. Do łączenia smartfona i auta można wykorzystać Apple CarPlay lub Android Auto. Integracja funkcji samochodu z aplikacji My Porsche z interfejsem Apple CarPlay umożliwia zoptymalizowane działanie cyfrowych rozwiązań i zapewnia ich wyraźniejszy przegląd. Funkcjami takimi jak klimatyzacja, masaż siedzeń czy ambientowe oświetlenie można teraz sterować bezpośrednio za pomocą Apple CarPlay lub poprzez Siri.
Nowa Panamera otrzymuje też znacząco unowocześnioną gamę systemów wspomagających kierowcę. Standardowy Aktywny asystent ograniczenia prędkości współpracuje teraz z funkcją rozpoznawania znaków drogowych. Jeżeli system jest aktywny, Panamera automatycznie nie będzie poruszała się szybciej, niż wynosi aktualne ograniczenie. Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem współpracuje z aktywnym prowadzeniem po pasie ruchu i Asystentem skrzyżowań. Oferta obejmuje też Asystenta omijania przeszkody. Kolejna nowość: podczas zautomatyzowanego parkowania kierowca nie musi już znajdować się w samochodzie (chociaż nadal jest odpowiedzialny za manewr). Proces parkowania można monitorować za pomocą smartfona, korzystając z nowego Asystenta zdalnego parkowania Remote ParkAssist.
Wyraźnie większy nacisk marka położyła też na kwestie związane z elektryfikacją napędu, ale również tego można było się spodziewać. Niezmiennie z niezwykłym pietyzmem projektanci Porsche dbają o wykończenie wnętrza. Inżynierowie z Zuffenhausen zapewniają też, że nowa Panamera jeździ jeszcze lepiej.
Lepsze wrażenia z jazdy ma zapewniać dwukomorowe, dwuzaworowe zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management, które w nowej Panamerze oferowane będzie w standardzie (w poprzedniej generacji była to dodatkowo płatna opcja). Technika dwuzaworowa pozwala rozdzielić etapy odbicia i ugięcia w regulacji amortyzatora, dzięki czemu oferuje jeszcze szerszą rozpiętość pomiędzy komfortem a sportowym charakterem: system harmonijnie tłumi wstrząsy spowodowane poprzecznymi nierównościami i uszkodzeniami nawierzchni, a jednocześnie zapewnia większą stabilność nadwozia podczas ofensywnej jazdy. Dodatkowo dynamikę prowadzenia można udoskonalić dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi.
Za to opcją i technologiczną nowinką dostępną tylko w nowej Panamerze e-Hybrid jest nowy układ innowacyjnego, aktywnego zawieszenia, który marka nazwała Porsche Active Ride. To system, który ma być odpowiedzialny za jeszcze mniejsze przechyły nadwozia w ostro pokonywanych zakrętach, podczas hamowania i przyśpieszania, a przy tym ma zwiększać poczucie komfortu podczas jazdy. Pozornie sprzeczne cechy, ale geniusze inżynierii z Zuffenhausen już nie raz udowadniali, że potrafią. Podstawą są tu nowo opracowane aktywne amortyzatory – również w technice dwuzaworowej. Każdy podłączony do elektrycznie sterowanej pompy hydraulicznej. Generuje to przepływ objętościowy w amortyzatorze zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem: stylem jazdy, czy typem nawierzchni. W ten sposób pomiędzy nadwoziem a kołami można błyskawicznie, bardzo precyzyjnie i celowo wytworzyć siły, które niemal całkowicie kompensują siły generowane przez zmiany stanu nawierzchni. Układ ten uzupełnia zawieszenie pneumatyczne o oszczędzającej masę jednokomorowej konstrukcji.
Jeśli włączony zostanie odpowiedni tryb, producent zapewnia, że zawieszenie może wręcz nadkompensować tendencje do przechyłów i ruchów wzdłużnych, zmniejszając oddziaływanie sił przyspieszenia na podróżujących. Przy tym ustawieniu nowa Panamera w trakcie dynamicznego przyspieszania ściąga do dołu przód samochodu, a przy hamowaniu – tył. Na postoju zawieszenie Porsche Active Ride zwiększa prześwit do wysokości, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Wspomniałem wcześniej o znacznym rozwinięciu zelektryfikowanych napędów. Porsche zaoferuje w nowej linii modelowej Panamera łącznie cztery hybrydowe napędy plug-in – E-Hybrid. Wszystkie warianty E-Hybrid charakteryzują się lepszymi osiągami i efektywnością w stosunku do wcześniejszych układów napędowych tego typu. Większy również jest zasięg w trybie elektrycznym.
Sercem układu napędowego E-Hybrid jest gruntownie zmodernizowany 4,0-litrowy silnik V8 biturbo. Moc nowo opracowanej jednostki elektrycznej wynosi 140 kW (190 KM). Wspólnie duet ten generuje moc systemową 500 kW (680 KM). Systemowy moment obrotowy osiąga imponujące 930 Nm. Silnik elektryczny zintegrowano z obudową kompleksowo przeprojektowanej 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK. Rezygnacja z osobnej obudowy silnika elektrycznego pozwoliła zaoszczędzić około 5 kg. Integracja jednostki z obiegiem olejowym przekładni optymalizuje również bilans cieplny motoru elektrycznego i umożliwia zwiększenie jego mocy ciągłej.
Panamera Turbo E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h. Pojemność akumulatora wynosi 25,9 kWh, co ma wystarczyć na 91 km zasięgu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym WLTP lub 83–93 km w cyklu miejskim. Pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW oznacza czas ładowania wynoszący 2 godziny i 39 minut.
Od premiery dostępne będą również warianty Panamera i Panamera 4. Modyfikacje ciśnienia doładowania, natężenia przepływu wtrysku paliwa i czasu zapłonu pozwoliły zoptymalizować parametry ich 2,9-litrowego silnika V6 biturbo. Generuje on teraz 260 kW (353 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, co oznacza przyrost względem poprzednika, odpowiednio, o 17 kW (23 KM) i 50 Nm. W przypadku wariantu Panamera skraca to sprint do 100 km/h do 5,2 s i zwiększa jego prędkość maksymalną do 272 km/h. Odmiana Panamera 4 z napędem na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga 270 km/h.
Koncepcja kokpitu Porsche Driver Experience ma zapewniać równowagę pomiędzy cyfrowymi i analogowymi elementami obsługi. Kluczowe instrumenty rozmieszczono blisko kierowcy. Dźwignia zmiany przełożeń znajduje się po prawej stronie kierownicy. Bezpośrednio na kierownicy umieszczono przełącznik trybów jazdy, a tuż za nią zlokalizowano dźwignię sterowania systemami wspomagającymi. Chcąc dostosować program jazdy czy systemy wspomagania, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.
Opcjonalny wyświetlacz dla pasażera z przodu ściśle integruje go z doświadczeniem jazdy. Na żądanie ekran o przekątnej 10,9 cala wyświetla dane dotyczące osiągów. Umożliwia także obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego oraz strumieniowe przesyłanie wideo, gdy Panamera jest w ruchu. Aby nie rozpraszać kierującego, zawartość wyświetlacza dla pasażera nie jest widoczna z fotela kierowcy.
Dostępność i ceny? Pierwsze dostawy nowej Panamery prosto z fabryki w Lipsku do salonów w Polsce mają ruszyć w marcu 2024 roku, ale fani marki i chętni na Panamerę trzeciej generacji mogą ją już zamawiać. Ceny modelu w Polsce startują od 499 tys. zł za wariant Porsche Panamera. Panamera 4 kosztuje od 518 tys. zł, a Panamera Turbo E-Hybrid – od 932 tys. zł.