Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Apple wprowadza nową strukturę opłat dla aplikacji w UE

Apple wprowadza nową strukturę opłat dla aplikacji w UE

0
Dodane: 4 miesiące temu
fot. Appl

Zmiany są odpowiedzią na wyrok UE, który uznał wcześniejsze zasady Apple za naruszające prawo.

Wszystko po to, aby przekierować użytkowników na zewnętrzne strony internetowe w celu dokonania zakupu.

Teraz deweloperzy mogą swobodniej linkować do zewnętrznych stron, a nowe opłaty obejmują dwie prowizje: „Initial Acquisition Fee” (5%) i „Store Services Fee” (10-20% w zależności od warunków).

Apple twierdzi, że nowa struktura obniża opłaty dla deweloperów w porównaniu z wcześniejszymi stawkami. Wynika to z faktu, że wcześniej Apple pobierało opłatę w wysokości 17% i opłatę za technologię podstawową za przywilej łączenia się z alternatywną metodą płatności.

Szczegóły

Initial Acquisition Fee to prowizja od sprzedaży towarów i usług cyfrowych dokonanych przez nowego użytkownika aplikacji na dowolnej platformie, na której usługa oferuje zakupy. Obowiązuje ona przez pierwsze 12 miesięcy po pierwszym pobraniu aplikacji z uprawnieniem do link out.

Store Services Fee to prowizja od sprzedaży towarów i usług cyfrowych, również mająca zastosowanie do zakupów dokonywanych na dowolnej platformie. Opłata za usługi sklepu obowiązuje w ustalonym okresie 12 miesięcy od daty instalacji, aktualizacji lub ponownej instalacji aplikacji.

W praktyce oznacza to, że jeśli użytkownik nadal korzysta z aplikacji, „Store Services Fee” nadal ma zastosowanie. Z kolei jeśli użytkownik usunie aplikację po upływie 12-miesięcznego okresu, Apple nie będzie już pobierać prowizji.

Dwupoziomowy system oznacza, że deweloper płaci zarówno początkową opłatę za pozyskanie, jak i opłatę za usługi sklepu dla zupełnie nowego użytkownika przez pierwszy rok. Po 12 miesiącach początkowa opłata za pozyskanie kończy się, a prowizja jest kontynuowana, gdy użytkownik nadal korzysta z aplikacji.

Należy pamiętać, że opłata ma zastosowanie tylko do nowych zakupów towarów lub usług cyfrowych. Oznacza to, że istniejące subskrypcje i odnowienia nie podlegają żadnej opłacie, zakładając, że aplikacja została pobrana dopiero po dokonaniu pierwszego zakupu.

Jednakże, na przykład, jeśli użytkownik pobrał aplikację na swojego iPhone’a, ale później zainicjował zakup, przechodząc do strony internetowej usługi niezależnie na innym urządzeniu (w tym, powiedzmy, na komputerze z systemem Windows lub tablecie z systemem Android), opłata za początkowe nabycie i opłata za usługi sklepu nadal miałyby zastosowanie. W takim przypadku Apple nadal chce swojej części, ponieważ postrzega pobranie aplikacji na iOS jako czynnik inicjujący konwersję sprzedaży.

Nowe stawki prowizji

Stawka tych dwóch nowych opłat różni się w zależności od sytuacji dewelopera. Jeśli działasz zgodnie z alternatywnymi warunkami biznesowymi UE, podstawowa opłata technologiczna nadal ma zastosowanie do instalacji. Dodatkowo opłaty są naliczane w następujący sposób:

  • Opłata za pozyskanie początkowe: 5%
  • Opłata za usługi sklepu: 10% (obniżona do 5% dla członków programu App Store dla małych firm lub kwalifikującego się odnowienia subskrypcji po roku).

Jeśli nadal oferujesz swoją aplikację w App Store na standardowych warunkach biznesowych, opłata Core Technology Fee nie ma zastosowania (tak jak nigdy nie miała). Podwyższeniu ulegają natomiast stawki prowizji za link out:

  • Opłata za usługi w sklepie: 20% (obniżona do 7% dla członków programu App Store dla małych firm lub kwalifikującego się odnowienia subskrypcji po roku).
    Skutkuje to skomplikowaną matrycą kwalifikowalności i kosztów opłat, które deweloperzy będą musieli dokładnie ocenić. Nowe warunki są już dostępne do wglądu na stronie Apple dla deweloperów, w tym zaktualizowany kalkulator opłat.

Krzysztof Kołacz

🎙️ O technologii i nas samych w podcaście oraz newsletterze „Bo czemu nie?”. ☕️ O kawie w podcaście „Kawa. Bo czemu nie?”. 🏃🏻‍♂️ Po godzinach biegam z wdzięczności za życie.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .