Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Wielcy producenci samochodów odrzucają CarPlay Ultra

Wielcy producenci samochodów odrzucają CarPlay Ultra

0
Dodane: 16 godzin temu

CarPlay Ultra napotyka na opór ze strony znaczących producentów samochodów. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi Apple o szerokiej współpracy, marki takie jak Audi i Mercedes-Benz, a także Volvo Cars, Polestar i Renault, deklarują brak planów wdrożenia tego oprogramowania w swoich pojazdach.

CarPlay Ultra to ewolucja dotychczasowego CarPlay, mająca na celu głębszą integrację z pojazdem, oferując informacje na wszystkich ekranach kierowcy, w tym w cyfrowym zestawie wskaźników, z zachowaniem estetyki producenta samochodu i możliwością personalizacji. Choć Aston-Martin jako pierwszy zaadaptował ten system, a Porsche również wyraziło zamiar jego wdrożenia, wielu innych partnerów, pierwotnie wymienianych przez Apple, zmieniło zdanie lub zachowuje podejrzane milczenie.

Mercedes-Benz już w kwietniu ubiegłego roku ogłosił, że nie będzie adoptować nowego interfejsu użytkownika w samochodach, pomimo wcześniejszych sugestii Apple. Najnowsze doniesienia z „Financial Times” wskazują, że Audi również wycofało się z tych planów. Przyczyną tej zmiany decyzji, jak sugeruje raport, są przede wszystkim kwestie przychodów. Producenci samochodów, zwłaszcza w segmencie premium, poszukują nowych źródeł wzrostu w obliczu stabilizacji sprzedaży pojazdów i widzą usługi subskrypcyjne jako potencjalne źródło dochodów. Obawiają się, że głęboka integracja z systemem Apple pozbawi ich możliwości monetyzacji usług wbudowanych w samochód.

Wypowiedź Renault dla Apple: „Nie próbujcie najeżdżać na nasze własne systemy”, dobrze oddaje nastroje części producentów, którzy dążą do zachowania kontroli nad swoimi ekosystemami w pojazdach. Ta sytuacja wskazuje na rosnącą rywalizację między gigantami technologicznymi a producentami samochodów o dominację w przestrzeni cyfrowej pojazdów. Dla Apple pocieszającą informacją pozostaje fakt, że przyszłość standardowego CarPlay wydaje się być bezpieczna, ponieważ liczne badania wskazują, że jest to funkcja „must-have” dla wielu kupujących samochody.

Tyle, że zastanawia mnie jedna rzecz. Szczególnie w kontekście wspomnianej wypowiedzi Renault. Akurat ta francuska marka ma „własny” system zbudowany w zasadzie na kodzie Android Automotive OS, który nie jest autorskim kodem Renault, lecz Google’a. OK, Android Automotive OS pozostaje bardziej otwarty niż systemy Apple, niemniej twierdzenie, że to „własny” system Renault jest, delikatnie mówiąc, uproszczeniem. W każdym razie póki co wiele wskazuje na to, że branża automotive preferuje Google’a.

Apple wprowadza CarPlay Ultra – rewolucja w integracji iPhone’a z samochodem [galeria]

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .