Porsche Wireless Charging – indukcyjne ładowanie samochodu jak smartfona
W świecie, w którym bezprzewodowe ładowanie smartfonów stało się codziennością, Porsche przenosi tę wygodę do garażu. Niemiecki producent samochodów sportowych zaprezentował technologię ładowania indukcyjnego 11 kW opartą o otwarte standardy, której premiera odbędzie się wraz w pełni elektrycznym Cayenne.
Do tej pory ładowanie pojazdu elektrycznego w domu, choć znacznie wygodniejsze niż wizyty na stacji benzynowej, wciąż wiązało się z koniecznością podłączania kabli. Porsche postanowiło wyeliminować ten ostatni, uciążliwy element. Firma jako pierwszy producent na świecie wprowadzi na rynek zaawansowany system ładowania indukcyjnego z płytą bazową typu „one-box”. Oznacza to, że cała technologia sterująca jest zintegrowana w eleganckiej płycie montowanej na miejscu parkingowym, eliminując potrzebę instalacji dodatkowego wallboxa.
Kluczowym osiągnięciem inżynierów Porsche jest fakt, że wygoda nie została osiągnięta kosztem wydajności. System Porsche Wireless Charging oferuje moc do 11 kW, co jest wartością w pełni porównywalną z popularnymi, przewodowymi ładowarkami AC. Co więcej, sprawność całego procesu – od gniazdka sieciowego do akumulatora pojazdu – sięga imponujących 90%. Takich wyników nie osiągają dzisiaj standardy MagSafe ani Qi w naszych smartfonach.
Obsługa systemu została zaprojektowana z myślą o maksymalnej prostocie. Po zainstalowaniu płyty podłogowej (o wymiarach 117x78x6 cm) w garażu lub na podjeździe, proces ładowania staje się niemal niezauważalny. Kierowca po prostu parkuje nowe, elektryczne Cayenne nad płytą.
Aby zapewnić idealne pozycjonowanie, Porsche wykorzystuje innowacyjną technologię ultraszerokopasmową (Ultra-Wideband), a specjalna funkcja widoku przestrzennego w systemie multimedialnym precyzyjnie prowadzi kierowcę do optymalnej pozycji. Gdy pojazd znajdzie się na miejscu, wystarczy aktywować hamulec postojowy, a proces ładowania rozpocznie się automatycznie. Odbiornik zamontowany w podwoziu, między przednimi kołami, jest w pełni chroniony przed uderzeniami kamieni i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Cayenne, wyposażone w pneumatyczne zawieszenie, również samoczynnie się obniży, aby maksymalnie zbliżyć się do maty ładującej. Całość jest zintegrowana z aplikacją My Porsche, która pozwala na śledzenie postępów, uwierzytelnianie pojazdów oraz korzystanie z funkcji znanych z tradycyjnego ładowania, takich jak programowanie czasowe czy wstępne klimatyzowanie kabiny.
Płyta jest wyposażona w czujniki wykrywające obce obiekty oraz ruch. Jeśli między pojazdem a podłożem znajdzie się jakikolwiek metalowy przedmiot lub żywa istota, proces ładowania zostanie natychmiast przerwany. Solidna konstrukcja, odporna na deszcz i śnieg, przeszła rygorystyczne testy wytrzymałościowe, w tym weryfikację przez TÜV Süd. Można po niej bez obaw przejeżdżać, a certyfikaty CE i UL potwierdzają zgodność z najbardziej wymagającymi normami bezpieczeństwa w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Światowa premiera w pełni elektrycznego Cayenne planowana jest na koniec 2025 roku. System Porsche Wireless Charging będzie można zamawiać jako wyposażenie dodatkowe, a jego sprzedaż w salonach Porsche oraz online rozpocznie się w 2026 roku, najpierw w Europie, a wkrótce potem na pozostałych rynkach.
Zobacz jak to działa na wideo.