(Prawie) Wszystko o Porsche Taycan Cross Turismo – odmianie Taycana dla osób aktywnych

04/03/2021, 16:30 · · · 2

Porsche Taycan jest wyjątkowym samochodem. Pozycja za kierownicą jest prawie identyczna jak w 911 – nisko i wygodnie – a sam samochód ma niewiarygodne osiągi i przyczepność, szczególnie w wersji Turbo S. Napędzany jest silnikami elektrycznymi, ma dwubiegową skrzynię biegów na tylnej osi. Firma jednak postanowiła wypuścić jego odmianę, lepiej dostosowaną do potrzeb ludzi przemieszczających się nie tylko po asfalcie, ale również szukających przygód w naturze.

Nazwała ją Taycan Cross Turismo.

Specyfikacja techniczna

Taycan 4 Cross Turismo Taycan 4S Cross Turismo Taycan Turbo Cross Turismo Taycan Turbo S Cross Turismo
Bateria 93,4 kWh
Moc 380 KM 490 KM 625 KM 625 KM
Moc z overboost 476 KM 571 KM 680 KM 761 KM
Maks. moment obr. 500 Nm 640 Nm 850 Nm 1050 Nm
Przełożenie ukł. kierowniczego
  • 15,5:1 do 9,1:1
  • 14,2:1 do 9,1:1 (ze skrętną tylną osią)
  • 14,2:1 do 9,3:1
Promień skrętu
  • 12 m
  • 11,4 m (ze skrętną tylną osią)
  • 11,4 m
Hamulce przednie 360×36 mm, stalowe, wentylowane 410×38 mm, PSCB, wentylowane 420×40 mm, PCCB, wentylowane
Hamulce tylne 358×28 mm, stalowe, wentylowane 365×28 mm, PSCB, wentylowane 410×32 mm, PCCB, wentylowane
Koła przednie 8.0 J x 19 ET 50
225/55 R 19 103Y XL
9.0 J x 20 ET 54
245/45 R 20 103Y XL
9.0 J × 20 ET 54
255/40 ZR 20 101Y XL
Koła tylne 10.0 J × 19 ET 47
275/45 R 19 108Y XL
11.0 J × 20 ET 60
285/40 R 20 108Y XL
11.0 J × 20 ET 60
295/35 ZR 20 105Y XL
Długość 4974 mm
Szerokość (z lusterkami) 1967 mm (2144 mm)
Wysokość 1409 mm 1412 mm 1409 mm
Rozstaw osi 2904 mm
Rozstaw przednich kół 1718 mm 1710 mm
Rozstaw tylnych kół 1698 mm 1672 mm
Poj. bagażnika tylnego 446-1212 l 405-1171 l
Poj. bagaznika przedniego 84 l
Masa własna (DIN) 2245 kg 2245 kg 2320 kg 2320 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2885 kg 2880 km
Vmax 220 km/h 240 km/h 250 km/h
Przyspieszenie z Launch Control
  • 0-100 km/h – 5,1 s
  • 0-160 km/h – 10,1 s
  • 0-200 km/h – 15,6 s
  • 0-400 m – 13,1 s
  • 0-100 km/h – 4,1 s
  • 0-160 km/h – 8,6 s
  • 0-200 km/h – 13,0 s
  • 0-400 m – 12,2 s
  • 0-100 km/h – 3,3 s
  • 0-160 km/h – 7,0 s
  • 0-200 km/h – 10,7 s
  • 0-400 m – 11,1 s
  • 0-100 km/h – 2,9 s
  • 0-160 km/h – 6,2 s
  • 0-200 km/h – 9,7 s
  • 0-400 m – 10,7 s
Zasięg (min-max WLTP) 389-456 km 388-452 km 395-452 km 388-419 km
Czas ładowania
  • 11 kW (AC) od 0-100% – 9 godz.
  • 50 kW (DC) do 100 km – 28:30 min.
  • 100 kW (DC) do 100 km w optymalnych warunkach – 5:15 min.
  • 50 kW (DC) od 5% do 80% – 93 min.
  • 270 kW (DC) od 5% do 80% w optymalnych warunkach – 22:30 min.
  • 11 kW (AC) od 0-100% – 9 godz.
  • 50 kW (DC) do 100 km – 31 min.
  • 100 kW (DC) do 100 km w optymalnych warunkach – 5:30 min.
  • 50 kW (DC) od 5% do 80% – 93 min.
  • 270 kW (DC) od 5% do 80% w optymalnych warunkach – 22:30 min.

Taycan Cross Turismo

Baza Taycana Cross Turismo jest identyczna, jak Taycana, mamy więc ten sam akumulator Performance Plus o pojemności 93,4 kWh (w każdej wersji), te same elektryczne silniki, oparte o 800 V architekturę, na obu osiach, oraz identyczną dwubiegową skrzynię biegów, które pozwala auto osiągać tak absurdalne przyspieszenia. Cross Turismo jednak różni się względem swojego starszego brata.

Zmieniony tył nadwozia zapewnia dodatkowe 36 mm przestrzeni nad głowami tylnych pasażerów, a samo auto oferuje do 1200 l przestrzeni ładunkowej, której zapakowanie będzie prostsze dzięki większej tylnej klapie bagażnika. Nie dość, że każdy model w standardzie wyposażono w akumulator Performance Plus, ale wszystkie odmiany mają również napęd na cztery koła oraz adaptacyjne trójkomorowe pneumatyczne zawieszenie. Opcjonalnie można dokupić pakiet Offroad, który zwiększa prześwit o dodatkowe 30 mm, a tryb jazdy „Żwir” dostosowano do wyboistych i nieutwardzonych nawierzchni.

Porsche przygotowało dedykowany dla Cross Turismo tylny bagażnik na rowery. Mieści maksymalnie trzy jednoślady i wspiera różne typy rowerów. Umożliwia też otwieranie bagażnika, nawet gdy znajdują się na nim rowery. Jednocześnie firma do swojej oferty wprowadza dwa e-rowery – eBike Sport i eBike Cross – które oparte są na ramie z włókna węglowego. W ofercie firmy są też boksy dachowe, w tym nowy model Performance, który umożliwia jazdę z prędkością do 200 km/h.

Cross Turismo dostępny jest w czterech odmiach – 4, 4S, Turbo i Turbo S. Każda wersja przede wszystkim różni się mocą silników, co wpływa naturalnie na przyspieszenie i zasięg, wyposażeniem, hamulcami, nieznacznie wymiarami i wiele więcej. Przykładowo, Taycan Cross Turismo 4 i 4S wyposażono standardowo w stalowe tarcze, Turbo w PSCB (tarcze stalowe pokryte węglikiem wolframu), a Turbo S w PCCB (tarcze węglowo-ceramiczne).

Porsche 4D Chassis Control w Cross Turismo sychronizuje działanie wszystkich systemów dotyczących zawieszenia. Standardowo montowane adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie zawiera PASM1, który odpowiada za regulację twardości amortyzatorów, oraz funkcję Smartlift, która zapamiętuje, gdzie włączamy funkcję podnoszenia prześwietu auta i potem automatycznie ją aktywuje w tym samym miejscu, np. na ulicach ze śpiącymi policjantami lub na podjazdach garażowych.

Cross Turismo ma dedykowany tryb jazdy, nazwany „Gravel / Żwir”, którego dostosowano do podróży po „lekkim offroadzie”, czyli np. po nieutwardzonych lub błotnisych drogach. Tryb ten zmienia zachowanie PASM, PTM2, PTV+3, PSM4 oraz skrzyni biegów na tylnej osi. Zmienia się też zachowanie pedału gazu, aby optymalniej kontrolować moc na „offroadzie”.

Functions on Demand (FoD) to możliwość wykupienia dodatkowych opcji dla samochodu, bez konieczności odwiedzania serwisu – są on aktywowane software’owo online. W skład FoD obecnie wchodzą PIRM5, Power Steering Plus, Active Lane Keeping i Porsche InnoDrive.

Podobnie, jak w przypadku Taycana, samochód w konfiguracji bazowej przyjmuje 11 kW (AC) lub do 270 kW (DC). Opcjonalnie można go jednak wyposażyć w ładowarkę 22 kW (AC). Cross Turismo wspiera również ładowarki kompatybilne ze standardem Plug & Charge, które umożliwiają ładowanie samochodu oraz płacenie za sesję bez żadnych aplikacji czy kart – samochód sam negocjuje wszystko automatycznie z ładowarką.

Taycan Cross Turismo nadal przechodzi ostatnie testy, zanim zostanie uruchomiona jego produkcja, a cały program testowy pozwolił temu modelowi pokonać 998 361 tys. kilometrów (Cross Turismo prawie 25-krotnie okrążyły Ziemię) na takich trasach, jak Nürburgring Nordschleife, tor Grand Prix na Hockenheim, słynny włoski tor w Nardò, po bezdrożach w południowej Francji, w Pirenejach oraz na torze offroadowym „Safari Track” w Weissach.

Ceny

Pierwszych dostaw Taycana Cross Turismo możemy spodziewać się latem 2021 r. Ceny w Niemczech zaczynają się od 93 635 EUR (brutto, z 19% VAT).

Porsche w 2020 roku dostarczyło ponad 20 tys. Taycanów do klientów na całym świecie. Taycan dodatkowo odpowiada za 70% sprzedaży marki w Norwegii.

Galeria

  1. Porsche Active Suspension Management.
  2. Porsche Traction Management.
  3. Porsche Torque Vectoring Plus.
  4. Porsche Stability Management.
  5. Porsche Intelligent Range Manager.


2

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.