Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #33 – zaprojektuj nowe Twingo z AI, nowy koncept Audi, oprogramowanie od BMW i nowe BMW M3 CS, Mercedes z kolekcjonerskim AMG

Motopodsumowanie tygodnia #33 – zaprojektuj nowe Twingo z AI, nowy koncept Audi, oprogramowanie od BMW i nowe BMW M3 CS, Mercedes z kolekcjonerskim AMG

0
Dodane: 2 lata temu

W tym tygodniu w naszym motopodsumowaniu sporo technologii. Bardzo napakowany cyfrowymi rozwiązaniami nowy koncept Audi, ponadprzeciętnie dynamiczne BMW M3 CS i Mercedes-AMG SL w limitowanych edycjach, Francuzi elektryfikują klasyki, a także zachęcają, byś samemu zaprojektował nowe Twingo, nie musisz być grafikiem, wystarczy AI.

motopodsumowanie

Static photo, Colour: Arctic Teal

Audi prezentuje Audi Activesphere Concept

Audi zaprezentowało kolejny model koncepcyjny: Audi Activesphere Concept. Futurystyczny crossover z elektrycznym napędem quattro. Z jednej strony luksusowe coupé, z drugiej samochód może stać się pickupem. 22-calowe koła, nadwozie niemal 5-metrowej długości (4,98 m) i wyraźnie widoczne offroadowe inklinacje (imponujący prześwit). Ten koncepcyjny samochód został wymyślony i zaprojektowany w Audi Design Studio w Malibu.

motopodsumowanie

Design Sketch

Oczywiście jak w pozostałych konceptach z tej rodziny, czyli wcześniejszych Skysphere, Grandsphere i Urbansphere, także w tym pojeździe kierownica jest wysuwana, a auto ma zapewniać pełną autonomiczną jazdę. Instalacja elektryczna 800 V, akumulator 100 kWh i zasięg ponad 600 km. Zamiast head-up display okulary AR, dające jednocześnie obraz drogi i otoczenia z nałożoną na to rzeczywistością rozszerzoną. To już nawet nie panele dotykowe, obsługa jest maksymalnie zwirtualizowana, chcąc coś zmienić manipulujemy wyłącznie wirtualnymi obiektami w mixed reality. Jak sądzicie, zbyt futurystycznie?

motopodsumowanie

Nissan Qashqai uznany za niezawodne auto przez Brytyjczyków

Nowy Nissan Qashqai został uznany za najbardziej niezawodny samochód w Wielkiej Brytanii na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wśród 50 000 brytyjskich konsumentów. produkowany w Wielkiej Brytanii Qashqai okazał się niekwestionowanym liderem w corocznym badaniu niezawodności, przeprowadzonym przez renomowaną organizację konsumencką „Which?”. Co prawda jest to nowe auto, więc skąd wiadomo, czy nie jest awaryjne? Ponoć dzięki testom, które mają symulować trzy lata jazdy w trudnych warunkach drogowych w ciągu zaledwie pięciu tygodni. Dodatkowo, specjalne urządzenia ustawione są w taki sposób, aby wielokrotnie zatrzaskiwać drzwi, co zapewnia symulację użytkowania w całym cyklu życia pojazdu. Ponadto testerzy sprawdzają, czy zawiasy i materiały, z których wykonane są drzwi, nie uległy uszkodzeniu. W bagażniku samochodu wielokrotnie umieszcza się sprzęt rekreacyjny i sportowy (np. wózki dziecięce, kije golfowe, walizki) w celu sprawdzenia trwałości wykładziny i materiałów wykończeniowych przestrzeni bagażowej.

motopodsumowanie

Renault elektryfikuje klasyki

Nie chodzi o produkcję nowych modeli wzorowanych na klasycznych np. Renault 5, czy pierwszej generacji Renault Twingo, ale na modyfikowaniu oryginalnych klasycznych aut w taki sposób, by zastąpić w nich spalinowy układ napędowy, jednostką elektryczną. Francuska marka wprowadza we Francji, we współpracy z firmą R-FIT zestawy do elektryfikacji popularnych kultowych modeli: Renault 4, Renault 5 i Twingo pierwszej generacji. Zestaw do elektryfikacji Renault 5 wejdzie do sprzedaży we wrześniu 2023 roku, a zestaw dla Twingo będzie dostępny w późniejszym terminie. Zestawy przechodzą szereg testów homologacyjnych we francuskim urzędzie, odpowiedzialnym za homologacje UTAC, a ich poziom bezpieczeństwa odpowiada rynkowym standardom. Po elektryfikacji swojego samochodu kierowca może spokojnie jeździć po drogach publicznych – otrzymuje świadectwo homologacji i rejestrację, w których w pozycji rodzaj napędu jest wpisane „Elektryczny” (EL) zamiast benzyny (ES). No dobra, a jaki zasięg? Według danych Renault, zelektryfikowany klasyczny Renault 4 ma zachowany oryginalny układ przeniesienia napędu, bezszczotkowy silnik synchroniczny o mocy 10,7 kW/48 kW KM) zastępuje jednostkę spalinową, dołożony jest akumulator 10,7 kWh (105 V), zasięg? Około 80 km. Ładowanie z domowego gniazdka 220 V 16 A. Pomysł może i ciekawy, ale szczerze? Mam wątpliwości, czy ktoś się zdecyduje mając w perspektywie zasięg mniejszy niż 100 km. Francja to dość rozległy kraj. No chyba, że francuscy decydenci będą kusić dopłatami.

motopodsumowanie

Nowe, limitowane BMW M3 CS

W marcu 2023 roku z taśm fabryki BMW w Monachium zaczną zjeżdżać pierwsze egzemplarze nowej, limitowanej serii BMW M3 CS. Zmodernizowany sześciocylindrowy silnik z układem M Twin Power Turbo generuje w tym modelu 550 KM, to o 40 KM więcej niż w seryjnym BMW M3 Competition xDrive. Większe ciśnienie doładowania, nowe oprogramowanie silnika, 650 Nm momentu obrotowego, 3,4 s do 100 km/h i 11,1 s do 200 km/h. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 302 km/h. W standardzie karbonowe fotele wyczynowe i wiele innych dodatków z tego materiału (masa niższa o ok. 20 kg w stosunku do seryjnego M3), tytanowy wydech oraz torowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (dopuszczone do ruchu na drogach publicznych). To najmocniejsze BMW M3 legalne na drogach publicznych, jakie powstało.

motopodsumowanie

Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ Motorsport Collectors Edition

Limitowany do zaledwie 100 egzemplarzy Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ Motorsport Collectors Edition to propozycja niemieckiej marki przygotowana z okazji zakończenia ubiegłorocznego sezonu Formuły 1. Jej wygląd nawiązuje do designu bolidu Mercedes-AMG F1 W13 E PERFORMANCE. Wyścigowa maszyna rywalizująca w topowej klasie motorsportu zapewniła między innymi inspirację dla gradacji odcieni metalizowanego lakieru, od srebrnego high-tech do czerni. Kolejne nawiązania stanowią wzór gwiazdy po bokach samochodu oraz elementy w kontrastującym kolorze PETRONAS, zlokalizowane na przednim zderzaku, osłonach progów i tylnym dyfuzorze. Z tymi ostatnimi korespondują ranty 21-calowych kutych obręczy AMG z dziesięcioma podwójnymi ramionami oraz matowoczarnym wykończeniem. W klasycznej czerni utrzymano też poszycie elektrycznie sterowanego miękkiego dachu. Osiągi nie mają znaczenia i tak są ponadprzeciętne, przy 100 egzemplarzach nabywcy-kolekcjonerzy się znajdą.

motopodsumowanie

Bosch i APCOA rozszerzają usługę parkowania bez kierowcy

O w pełni automatycznym systemie parkowania uruchomionym na lotnisku w Stuttgarcie już wcześniej wspominałem, teraz Bosch i APCOA, firmy współpracujące we wcześniejszym projekcie, poinformowały o kolejnych 15 parkingach z taką technologią. Wszystkie z kolejnych parkingów, na których możliwe będzie autonomiczne parkowanie (oczywiście wyłącznie wybranych modeli) zlokalizowane są również w Niemczech, głównie ze względu na lokalne prawo umożliwiające taki ruch po publicznych parkingach. Jednak zapowiedzi przedstawicieli firm są jasne, jak tylko prawo drogowe zmieni się w innych krajach, system ten również do nich zawita.

motopodsumowanie

BMW wydało pakiet aktualizacji oprogramowania do ok. 30 modeli

BMW opublikowało pakiet aktualizacyjny do systemów BMW iDrive 7 i BMW iDrive 8. Oznacza to nowe oprogramowanie dla blisko 5 mln pojazdów BMW znajdujących się na drogach świata. Jakich nowych funkcji mogą spodziewać się właściciele modeli BMW kwalifikujących się do upgrade’u? Większej funkcjonalności cyfrowego kluczyka w smartfonie (zarówno Apple iPhone jak i Android), który nie wymaga już aktywacji przy obecności rzeczywistego klucza w pojeździe, wystarczy, że osoba dysponująca udostępnionym cyfrowym kluczykiem wprowadzi specjalny kod aktywacji znajdując się w pojeździe. Nowe oprogramowanie poszerzy również funkcje zdalnego parkowania (nie wszędzie i tylko dla wybranych modeli, w Polsce ze względu na prawo to raczej nie zadziała). Zwiększono również funkcjonalność aplikacji My BMW, użytkownicy otrzymają więcej zdalnie realizowanych funkcji (dotyczy to przede wszystkim modeli elektrycznych, takich jak BMW iX).

motopodsumowanie

Renault Espace szóstej generacji zadebiutuje wiosną 2023

Renault ujawnia, że nowy 5- i 7-miejscowy model SUV-a będzie nosił nazwę Espace. Nazwa nam znana, towarzyszyła już 5 generacjom tego modelu. W listopadzie 2023 roku Renault będzie obchodziło 40. rocznicę powstania modelu koncepcyjnego Espace, zaprezentowanego po raz pierwszy w 1983 roku, ale zanim to nastąpi, wcześniej, bo już na wiosnę tego roku zobaczymy nowego, dużego, 5- i 7-miejscowego SUV-a Renault, który odziedziczy nazwę Espace. Marka nie zdradza jeszcze żadnych szczegółów technicznych, poza jednym – auto zbudowane zostanie na platformie Aliansu CMF-CD, a kabina ma być zaprojektowana „z myślą o długich podróżach”.

motopodsumowanie

Zmiany w gamie modelowej Mazdy na rok 2023

W salonach dealerskich japońskiej marki są auta z ostatniej puli modeli Mazda 2 i Mazda 6. Kolejnych w Polsce nie będzie ze względu na wchodzące w życie w Polsce 1 kwietnia 2023 roku (to nie prima aprilis) przepisy dotyczące nowych wymagań technicznych względem odbiorników radia DAB+ w pojazdach sprzedawanych w naszym kraju. Pod tym względem Polska wyprzedziła przepisy unijne. Oba wymienione modele tych wymagań nie spełniają, nie będą mogły być zatem sprzedawane (ostatnia możliwa data produkcji to luty 2023, późniejsza produkcja nie trafi już do nas). Przerwa czeka również model Mazda MX-5, ale ten model po kilku miesiącach i ze zaktualizowanym radiem DAB+ powróci na polski rynek.

motopodsumowanie

Zaprojektuj Twingo na nowo – każdy może zaprojektować nowy showcar z pomocą AI

Renault ogłosiło ciekawą akcję z okazji 30-lecia modelu Twingo. Francuska marka zaprasza wszystkich chętnych, by przysyłali projekty, współtworzone przez nich z pomocą sztucznej inteligencji. Chodzi o algorytmy takie jak Midjournej, Dall-E 2, czy Stable Diffusion. Dzięki temu nie musisz być grafikiem czy projektantem, by AI wygenerowała na podstawie Twoich poleceń ciekawy projekt. Najciekawsze Twingo wykreowane przez AI na podstawie konkretnych poleceń danej osoby stanie się showcarem. Powstałe dzięki AI projekty można przesłać za pomocą ulubionej platformy społecznościowej używając hasztaga: #ReinventTwingo.

motopodsumowanie

Nowy Opel Astra GSe i Opel Grandland GSe

Opel ogłosił, że wkrótce rozpocznie przyjmowanie zamówień w Polsce na najnowsze i topowe wydania modeli Astra oraz Grandland. Chodzi o najbardziej usportowione, choć i zelektryfikowane (oba auta to hybrydy plug-in) wydania popularnych modeli: Opel Astra GSe ma dysponować mocą systemową 225 KM pochodzącą z silnika 1.6 Turbo (180 KM) łączonego z 110-konną jednostką elektryczną. Maksymalny moment obrotowy to 360 Nm. Do tego sportowe nastawy zawieszenia i układu kierowniczego i amortyzatory KONI oraz wyczynowe fotele sportowe z certyfikatem AGR. Opel Astra GSe 100 km/h ma uzyskać w 7,5 s, a prędkość maks. to 235 km/h (do 135 km/h w trybie elektrycznym).

motopodsumowanie

Jeszcze mocniejszy będzie Opel Grandland GSe. W tym SUV-ie ten sam silnik 1.6 Turbo podkręcono do 200 KM, a towarzyszą mu dwa silniki elektryczne po jednym na każdą oś, moc systemowa to 300 KM. Czas do setki 6,1 s, V-max to 235 km/h.

 

 

 

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .