Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Motopodsumowanie tygodnia #53 – IAA Mobility 2023 i nie tylko

Motopodsumowanie tygodnia #53 – IAA Mobility 2023 i nie tylko

0
Dodane: 8 miesięcy temu

Ten tydzień upływa przede wszystkim pod znakiem odbywającego się w Monachium wydarzenia IAA Mobility 2023. Tyle, że samo wydarzenie jest zaskakująco mało motoryzacyjne, zwłaszcza na tle imprez, które miały miejsce jeszcze przed pandemią. Oczywiście to nie wszystkie nowości, bo sporo się wydarzyło również poza targami. Zapraszam.

IAA Mobility 2023 – takiego GTI potrzebujemy

W Monachium mieliśmy swoich przedstawicieli, Wojtek ogarniał Grupę VW AG i zwrócił szczególną uwagę na prezentowany w Monachium przez Volkswagena ID GTI Concept. Odsyłam Was do materiału Wojtka.

IAA Mobility 2023 – VW wraca do korzeni z ID GTI Concept!

IAA Mobility 2023 – Audi pokazało wnętrze Q6 i coś jeszcze

Również w Monachium mieliśmy okazję zasiąść za kierownicą najnowszego Audi Q6 e-tron. Jakie wrażenie wywarły na nas instrumenty pokładowe nowego, elektrycznego SUV-a Audi? O tym opowiedział Wojtek w swoim materiale.

IAA Mobility 2023 – Wnętrze Audi Q6 i inne nowości

IAA Mobility 2023 – nowy Volkswagen California Concept

„Jest lepiej niż myślałem!”. To zdanie Wojtka doskonale podsumowuje jego opinię na temat pokazanego w Monachium, najnowszego Volkswagena California Concept, czyli auta gotowego na naprawdę fajne podróże. Zobaczcie koniecznie materiał Wojtka o tym pojeździe.

VW California Concept – to na ten model czekaliśmy

IAA Mobility 2023 – Cupra DarkRebel. Zjawiskowy wóz

Kolejna nowość monachijskiego wydarzenia to wystrzałowa Cupra DarkRebel. Pojazd koncepcyjny, który bez zbędnej charakteryzacji mógłby występować w filmach o superbohaterach. Przeczytajcie i zobaczcie, co o tym samochodzie napisał nasz wysłannik.

Cupra DarkRebel – samochód Batmana dla reszty z nas pokazany na IAA Mobility 2023

Opel

IAA Mobility 2023 – nowe premiery Opla, w tym wystrzałowy Opel Experimental

W Monachium można też było na własne oczy obejrzeć prezentowane publicznie po raz pierwszy trzy nowe modele marki Opel, w tym wystrzałowy koncept Opel Experimental. Nie zabrakło również ciekawych mikrosamochodzików, w unikalnym wydaniu typu buggy, jak i kargo. Szczegóły na temat prezentacji Opla w Monachium znajdziecie w moim wcześniejszym materiale.

IAA Mobility 2023 – trzy premiery Opla w Monachium

Renault Scenic E-Tech

IAA Mobility 2023 – światowa premiera nowego Renault Scenic E-Tech

Stolica Bawarii była w tym roku również miejscem światowego debiutu zupełnie nowego, elektrycznego, kompaktowego crossovera Renault Scenic E-Tech. Tak, Scenic piątej generacji nie jest już minivanem, lecz crossoverem. Na dodatek oferowany będzie, podobnie jak najnowsza, także piąta, generacja Renault Megane, wyłącznie z silnikiem elektrycznym. Zainteresowanych szczegółami odsyłam do mojego wcześniejszego materiału.

IAA Mobility 2023 – zupełnie nowy Renault Scenic E-Tech to rodzinny, elektryczny crossover

BMW Vision Neue Klasse

O szczegółach stylistyki zebranym opowiadał Adrian Van Hooydonk, Head of BMW Group Design (fot. Dariusz Hałas / iMagazine)

IAA Mobility 2023 – nowe BMW Neue Klasse, a także wodorowy SUV

Z kolei ja, również w Monachium, miałem okazję na własne oczy zobaczyć najnowsze, koncepcyjne, ale ponoć bliskie wozom seryjnym, BMW Neue Klasse. Oprócz tego przyjrzałem się bliżej najnowszemu, wodorowemu BMW iX5 Hydrogen, który niebawem pojawi się również w Polsce, na targach Kongres Mobilności 2023. Szczegóły znajdziecie w moim artykule zrealizowanym na gorąco z monachijskiej premiery.

BMW Vision Neue Klasse – mobilność do potęgi

Nowe Mini Cooper i Countryman

IAA Mobility 2023 – widziałem nowe Mini

Oprócz wspomnianego wcześniej, zupełnie nowego BMW Neue Klasse, w Monachium uczestniczyłem w premierze zupełnie nowych, elektrycznych modeli Mini Cooper oraz Mini Countryman. Miałem okazję też przyjrzeć się koncepcyjnemi Mini Aceman. Szczegóły w poniższym materiale:

Oto nowe Mini Cooper i Mini Countryman. W pełni elektryczne. Widziałem też Mini Aceman Concept

Mercedes-Benz Concept CLA

IAA Mobility 2023 – nowy Mercedes-Benz Concept CLA

W Monachium swój najnowszy model koncepcyjny, ponoć również bliski modelom seryjnym, zaprezentowała marka Mercedes-Benz. To w pełni elektryczny Mercedes-Benz Concept CLA. W tym aucie jedna gwiazda to stanowczo za mało. Pod względem oznakowania logotypami marki ten samochód to wręcz rokoko. Więcej o nim w odrębnym materiale.

IAA Mobility 2023 – Mercedes-Benz Concept CLA. Koncept, ale bliski modelu produkcyjnego

motopodsumowanie

Chcecie zobaczyć elektryczne BMW? Rusza BMW Electric Roadshow

Już od 8 września rusza BMW Electric Roadshow, czyli zorganizowane pokazy samochodów elektrycznych BMW w wielu miejscach, w salonach dealerskich w Polsce. Będzie można poznać bliżej modele BMW iX, BMW iX1, sportowe BMW i4 oraz luksusowe BMW i7, przygotowano również najnowsze wcielenie BMW i5. Spotkania w ramach BMW Electric Roadshow odbędą się w 10 salonach dealerskich, kolejno w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Bielsku-Białej i Częstochowie. Pierwsze pokazy i jazdy testowe zaplanowano już na 8 września w Warszawie w salonie Inchcape, a następnie w Auto Fus Warszawa, Bawaria Motors Warszawa i Bawaria Motors Janki. Kolejne odbędą się u dealerów M-Cars i Dobrzański w Krakowie, w Bawarii Motors Katowice i Gazda Group w Katowicach, BMW Sikora w Bielsku-Białej oraz Frank-Cars w Częstochowie. Szczegółowe informacje oraz zapisy dostępne są na dedykowanej stronie.

motopodsumowanie

IAA Mobility 2023 – Porsche pokazało… instalację ekstrakcji CO2 z atmosfery

Jeszcze nowość z Monachium. Na stoisku Porsche, we współpracy z HIF Global i MAN Energy Solutions oraz Volkswagen Group Innovation, odwiedzający mogli zobaczyć makietę planowanej instalacji DAC (ekstrakcji CO2 z atmosfery), która ma być zbudowana w pilotażowym zakładzie produkcyjnym e-paliw w Chile. E-Paliw, z których mają korzystać pojazdy Porsche. Porsche i HIF Global badają, czy i w jaki sposób CO₂ ekstrahowany za pomocą DAC da się wykorzystać w fabryce Haru Oni eFuels w Punta Arenas w Chile, gdzie CO₂ łączy się z wodorem, tworząc metanol. Następnie przetwarza się je na paliwo syntetyczne. Do tej pory CO₂ dla Haru Oni pobierano ze źródła biogennego. Jako alternatywę dla produkcji produktów niekopalnych (CCU, czyli wychwytywanie i wykorzystywanie dwutlenku węgla) CO₂ można trwale usunąć z atmosfery i długoterminowo składować (CCS, czyli wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla).

Światowa premiera Toyoty Century

Toyota zaprezentowała zupełnie nową odsłonę modelu Century. Samochód, który od 1967 roku jest w Japonii synonimem komfortu podróżowania, otrzymał nadwozie typu SUV oraz napęd hybrydowy plug-in z silnikiem V6. Obecność tak dużego silnika spalinowego w nowym aucie jasno wskazuje, że auto nie będzie dostępne w Europie. W rzeczy samej nowa Toyota Century ma być oferowana na japońskim rynku.

Nowa Toyota Century to auto stawiające przede wszystkim na luksus. Olbrzymia przestrzeń, luksusowe wykończenie, doskonałe wyciszenie (laminowane szyby), nadwozie o wysokiej sztywności oraz zupełnie nowy napęd hybrydowy plug-in, który wykorzystuje silnik V6 o pojemności 3,5 l, łączący moc i osiągi z możliwością cichego przemieszczania się. Toyota Century wyposażona jest w napęd na cztery koła E-FOUR Advanced oraz układ tylnych kół skrętnych (Dynamic Rear Steering).

Auta zdrożały? O tak! Wiemy o ile

Według danych Instytutu Samar średnia cena nowego auta osobowego wzrosła z 52 tys. zł w roku 2003 do ponad 175 tys. zł obecnie. Najbardziej gwałtowny wzrost rozpoczął się w roku 2020 – podwyżki od tego czasu wyniosły prawie 60 proc. Z archiwalnych danych sprzedażowych wynika, że w roku 2003 najchętniej kupowano Skodę Fabię, której (według cenników z tamtego okresu) podstawowa wersja kosztowała wówczas ok. 35 tys. zł. Drugim najpopularniejszym modelem był Fiat Seicento, kosztujący w przybliżeniu min. 25 tys. zł, a trzecim Fiat Punto (wyjściowo ok. 35 tys. zł). Cena aktualnie dostępnej Skody Fabii zaczyna się od 66,5 tys. zł (niemal dwukrotny wzrost względem 2003 r.). Największy skok cenowy wśród dziesięciu najchętniej kupowanych w 2003 roku modeli odnotował natomiast Ford Focus – na przestrzeni 20 lat jego cena wzrosła z ok. 45 tys. zł do 131 tys. zł obecnie.

Jeep Gladiator FarOut Final Edition – żegnamy ten model w Europie

To musiało nastąpić. Auto z sześciocylindrowym dieslem nie spina się z rosnącymi wymaganiami emisyjnymi Unii Europejskiej, dlatego też Jeep Gladiator żegna się z Europą ze specjalną pożegnalną wersją FarOut Final Edition. Auto zniknie z oferty Jeepa w ostatnim kwartale br. Więcej o tym modelu możecie przeczytać w sierpniowym wydaniu naszego iMagazine:

iMagazine 8/2023 – W kolorze słońca

Import samochodów używanych w sierpniu br.

Według danych IBRM Samar, w sierpniu w Polsce zarejestrowano 66 304 używane auta osobowe. To wynik o 15,7% wyższy niż przed rokiem, ale ubiegły rok był pod tym względem najgorszy od wejścia naszego kraju do UE. Najchętniej sprowadzaną marką jest Volkswagen (48 937 egzemplarzy), a modelem nieprzerwanie od dłuższego czasu: Audi A4 (13 927 egzemplarzy). Średni wiek sprowadzonego auta używanego to 13,1 roku.

Rejestracje nowych aut osobowych w sierpniu

To samo źródło – IBRM Samar – informuje, że w sierpniu zarejestrowano w Polsce 36 178 aut osobowych. Od początku roku jest to już 311 239 nowych samochodów. Zdecydowanym liderem sierpnia jest Toyota (8733 egzemplarze) utrzymująca ponad dwukrotną przewagę nad Škodą (3094 egzemplarze). Najpopularniejszym nowym autem w sierpniu jest w Polsce Toyota Corolla (3241 szt.) przed Toyotą Yaris (1291 szt.) i Škodą Octavią (976 egz.). W segmencie premium najpopularniejszą marką sierpnia było Audi (1840 szt.), a najpopularniejszym modelem sierpnia był model Audi Q5 (386 egz.). Audi pozostaje również najpopularniejszą marką premium od początku br (16 877 egz.). Natomiast najpopularniejszym w tym roku modelem segmentu premium pozostaje od kilkunastu już lat Volvo XC60 (3949 szt.).

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .