Motopodsumowanie tygodnia #62 – polski rynek samochodów, nowy koncept Toyoty, nowa gama Alpine, ceny elektrycznej Astry, unikalne Lambo Revuelto
Przed wami kolejne motopodsumowanie tygodnia, nowe modele, auta wchodzące do salonów, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Statystyki polskiego rynku za listopad 2023 – rejestracje nowych aut osobowych
IBRM Samar udostępnił dane z naszego rynku za listopad 2023. Jak pisze Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar: „Do końca listopada zarejestrowano łącznie 41,868 aut, co reprezentuje imponujący wzrost o 21,9% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2022. Ten wzrost jest kontynuacją pozytywnego trendu, gdyż w stosunku do poprzedniego miesiąca (października) liczba zarejestrowanych samochodów również wzrosła, choć już tylko o niecałe 2%.” Od początku 2023 roku w Polsce zarejestrowano już 432 917 nowych aut osobowych (13,1% wzrostu rok do roku). Liderem wśród marek jest Toyota, a przewaga japońskiego konkursu jest tak duża, że raczej wyklucza potencjalną detronizację w tym roku (83 471 egzemplarzy nowych Toyot). Najpopularniejszym japońskim modelem wśród firm jest Toyota Corolla, osoby prywatne wybierają najczęściej Yarisa Cross. Ciekawostką jest, że aż 99 041 nowych aut w tym roku to modele marek premium. Pierwsza piątka marek ogólnie to: Toyota, Škoda, Kia, Volkswagen, Hyundai. Wśród marek premium czołowa piątka to: Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Lexus.
Toyota Sport Crossover Concept – prototyp nowego crossovera z napędem elektrycznym
Na konferencji Kenshiki Forum w Brukseli Toyota zaprezentowała po raz pierwszy w Europie model Sport Crossover Concept. Jest to prototyp nowego elektrycznego modelu (BEV), który dołączy do zelektryfikowanej gamy marki w 2025 roku. Jak widać auto wyróżnia się mocną, dynamiczną, wręcz sportową sylwetką oczywiście ubraną w modne dziś szaty crossovera. Toyota planuje wprowadzić w Europie linię sześciu modeli z napędem elektrycznym do 2026 roku.
Z taśm fabryki w Lipsku zjechało dwumilionowe Porsche
Pracownicy fabryki Porsche w Saksonii świętują szczególny kamień milowy. 4 grudnia 2023 roku z taśmy produkcyjnej zjechało dwumilionowe Porsche zbudowane w Lipsku – to Panamera Turbo E-Hybrid w kolorze Madeira Gold Metallic. Limuzyna o wysokich osiągach, z napędem o mocy 680 KM, jest obecnie w drodze do klienta z Dubaju. Linia modelowa Panamera powstaje w Lipsku od 2009 r. „Historia sukcesu naszej lipskiej lokalizacji jest ściśle powiązana z Porsche Panamera” – powiedział Gerd Rupp, prezes zarządu Porsche Leipzig GmbH.
Alpine prezentuje nową gamę A110 na 2024 rok
Alpine zmienia gamę A110 i wprowadza bogatsze wyposażenie w wersjach A110, A110 GT i A110 S, aby jeszcze bardziej zwiększyć ich atrakcyjność. W ofercie na rok 2024 pojawi się nowa wersja A110 R – A110 R Turini. Model, wyposażony w obręcze kół GT Race 18”, jest idealnie dostosowany do jazdy po drogach publicznych. Jego nazwa nawiązuje do słynnej alpejskiej przełęczy Turini, w południowej Francji, przez którą przebiega trasa rajdu Monte-Carlo. Ceny są już znane. Oryginalne Alpine A110 z silnikiem 252 KM startuje od 293 900 zł, Alpine A110 GT, mocniejsza, 300-konna wersja będąca dwumiejscowym gran turismo (o tej wersji przeczytacie więcej w iMagazine 10/2022) startuje od 345 900 zł, nowością w tej odmianie jest m.in. to, że system audio Focal Premium stał się wyposażeniem standardowym. Stricte sportowa wersja Alpine A110 S, również 300-konna ale twardsza od GT startuje od 355 900 zł, a topowy i nowy w gamie wariant Alpine A110 R Turini to wyczynowa wersja R dostosowana do ruchu po drogach publicznych. Moc tutaj to również 300 KM, ale całą reszta jest w tym wydaniu najbardziej ekstremalna. Cena też: od 490 000 zł. Nowe modele Alpine A110 na rok 2024 można w Polsce zamawiać od 5 grudnia 2023.
W 2025 roku pojawi się Cupra Raval
Hiszpańska marka zapowiada elektrycznego, niebanalnego mieszczucha, model Cupra Raval. Auto zbudowane na małej wersji platformy MEB pojawi się na rynku w 2025 roku. Samochód wyposażony jest w 226-konny silnik elektryczny napędzający przednią oś, mierzy 4,03 metra długości, setkę osiąga w 6,9 sekundy, a zasięg wersji Range szacowany jest na 440 km.
Nazwa to nawiązanie do jednej z dzielnic Barcelony El Raval, tętniąca życiem część miasta i – zdaniem marki – kolebka młodych artystów. Ten miejski samochód elektryczny nie tylko z powodzeniem wjedzie do stref zeroemisyjnych, ale też ma przyczynić się już na etapie produkcji do ochrony środowiska naturalnego. Do stworzenia modelu Raval wykorzystywane są zaawansowane polimery pochodzące z recyklingu oraz materiały pozyskane w sposób zrównoważony. Część elementów i tkanin produkowana jest w oparciu o wzornictwo parametryczne i technologię druku 3D.
Ceny modelu Opel Astra Electric ogłoszone
Astra jest po raz pierwszy dostępna na polskim rynku – w swojej długiej historii – w wersji w pełni elektrycznej i można już na nią składać zamówienia. Silnik elektryczny rozwija moc 115 kW/156 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Miesięczna rata leasingowa na elektryczną Astrę już od 945 zł netto. Założenia przyjęte do kalkulacji: cena katalogowa brutto 197 500 zł, okres leasingu 24 miesięcy i roczny przebieg 15.000 km, wpłata początkowa 17,2%, miesięczna rata leasingowa netto: 945 zł. W przypadku leasingu oferowanego przez Stellantis Financial Services Polska sp. z o.o. możliwe jest uzyskanie dofinansowania z Programu NFOŚiGW „Mój Elektryk” w wysokości do 27 000 PLN.
Electrikhana 2 – ostatni drift Kena Blocka
Ken Block umarł w styczniu br. Jeszcze w listopadzie 2022 wraz z ekipą pracował przy projekcie Electrikhana 2, prowadząc elektryczne Audi S1 Hoonitron. Postanowiono uczcić jego pamięć publikując ostatni film z jego udziałem, kiedy zagina prawa fizyki w Audi S1 Hoonitron. Całkowicie elektryczny prototyp został opracowany przez Audi Sport jako jednorazowy projekt wyłącznie dla Kena Blocka. Posiada dwa silniki elektryczne, napęd na wszystkie koła, łączną moc 500 kW, podwozie z włókna węglowego. Zresztą, sami zobaczcie:
Oryginalne Lamborghini Revuelto Opera Unica z okazji 60-lecia marki
Wariant Opera Unica to nie jakaś specjalna wersja modelu Revuelto, lecz jednorazowe dzieło sztuki zaprezentowane podczas Art Basel Miami Beach 2023. Auto wygląda jakby zespół Ad Personam Lamborghini (jednostka specjalizująca się w personalizacji aut) malował pojazd w działającym tunelu aerodynamicznym. Również wnętrze tworzy dość osobliwą stylistykę, w której projektanci wyraźnie bawili się formą i kolorami. Dodatkowe 220 godzin pracy pozwoliło przekształcić standardowe, dwukolorowe wnętrze w barwną przestrzeń o futurystycznym klimacie. Czy to się podoba? To już indywidualna kwestia. Natomiast na pewno jest oryginalnie.
Renault ujawnia więcej szczegółów na temat nowego Renault 5 E-Tech Electric
O tym, że francuska marka zamierza reaktywować legendarny model wskrzeszając go w wersji elektrycznej wiadomo było już od jakiegoś czasu. Teraz jednak poznaliśmy oficjalną datę premiery. Renault 5 E-Tech electric zostanie zaprezentowany światu 26 lutego 2024 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Wiadomo już teraz, że samochód będzie oferowany z dwoma wariantami pojemności akumulatora, ujawniono że jednym z nich jest bateria 52 kWh, co ma wystarczyć na 400 km w cyklu WLTP.
Stellantis liderem miejskich samochodów elektrycznych w Polsce
Po listopadzie br. Stellantis utrzymuje pozycję lidera pod względem łącznego udziału w rynku w segmentach miejskich samochodów w pełni elektrycznych – A, A-SUV, B, B-SUV oraz B-MPV. Niezmiennie liderem w najmniejszych segmentach aut elektrycznych jest Fiat 500 (elektrycznego malucha prezentowałem wam w naszym cyklu #Auto tygodnia, podrzucam link). Z kolei na podium segmentu B znalazły się dwa inne modele grupy: Peugeot e-208 (o nim również przeczytacie w naszym serwisie) oraz Opel Corsa-e (odsyłam do recenzji). Aż cztery modele Stellantis uplasowały się w pierwszej piątce popularnego segmentu B-SUV samochodów w pełni elektrycznych: Opel Mokka-e, Jeep Avenger, Peugeot E-2008 (link do recenzji wersji sprzed liftu) oraz DS 3.
Seat inwestuje w fotowoltaikę
Firma SEAT S.A. potroi swoją zdolność do samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej dzięki montażowi 39 000 nowych paneli słonecznych w ramach budowy elektrowni SEAT al Sol 2. Rozbudowa zakładu SEAT al Sol obejmie instalację paneli słonecznych na powierzchni 233 000 m2 w zakładach produkcyjnych w Martorell, El Prat i Barcelonie. SEAT al Sol 2 będzie jedną z największych w Europie instalacji pod względem samowystarczalności energetycznej. Elektrownie zaoferują dodatkowe 21 megawatów (MW) mocy, samodzielnie generując szacunkowo 29 gigawatogodzin (GWh) czystej energii rocznie, co wystarczy do pełnego naładowania pół miliona elektrycznych modeli CUPRA Born.
Lime zakończył sezon w polskich miastach
Lime, największa na świecie firma oferująca współdzielone pojazdy elektryczne ogłosiła, że zakończyła kolejny sezon w polskich miastach. Operator e-hulajnóg rozpoczął zimową przerwę oraz przeglądy floty. Wiosną 2024 r. firma znowu będzie oferować usługę użytkownikom z Polski. W sezonie 2023 Lime oferował swoją usługę w 50 polskich miastach, dysponował flotą 23 tys. pojazdów. Użytkownicy pojazdów Lime zredukowali emisje CO2 ponoć o 296 ton. Lime planuje wrócić z poszerzoną ofertą wiosną przyszłego roku. Trwają rozmowy z kolejnymi władzami miast. Niektóre samorządy jako pierwsze wychodzą z inicjatywą wprowadzenia e-hulajnóg do swoich miast, gdyż zauważają potencjał w mikromobilności jako doskonałego uzupełnienia transportu publicznego. W tym sezonie Lime znacznie poszerzył obszar operacyjny nad polskim morzem. Dane dotyczące użytkowania e-hulajnóg w okresie wakacyjnym pokazują, że turyści bardzo chętnie przemieszczali się za pomocą pojazdów Lime. Dlatego jednym z założeń Lime na przyszły rok jest jeszcze większe zaangażowanie w rozwój usługi na polskim wybrzeżu.