Motopodsumowanie tygodnia #49 – wyniki Volvo, Renault, Toyoty i grupy Volkswagena, nowy VW T-Cross, nowa Škoda Kodiaq, Fiat 600 i Topolino, skuter BMW i pasażerski „dron”
Mam deja vu. Wakacje powinny być czasem odpoczynku, liczyłem na jakieś newsy o Yeti i UFO. Nic z tych rzeczy. W kolejnym letnim motopodsumowaniu same konkrety, sporo zapowiedzi nowości na jesień, w tym Passat, Kodiaq, skuter BMW, nowe Fiaty, czy Renault Scenic na prąd, a także publiczny debiut Bugatti Bolide w Goodwood. Ale ponieważ wakacje, jest też o nowym przewodniku dla zmotoryzowanych turystów i porady jak przewozić auto na promie. Zapraszam.
Auto na promie – o czym pamiętać? Obalamy też mit dotyczący aut elektrycznych
Wakacje to czas, kiedy intensywniej niż w pozostałych miesiącach roku podróżujemy. Jednym z coraz popularniejszych kierunków jest Skandynawia. Tam, szczególnie popularnym środkiem transportu, są promy samochodowe. Masz takie plany? Porady trenerów Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault mogą się przydać.
Parkowanie na promie wymaga od kierowców koncentracji i precyzji oraz bezwzględnego respektowania poleceń obsługi kierującej ruchem. Jednocześnie na pokład wjeżdża kilkaset samochodów, jeden za drugim, więc prowadzący pojazd musi jechać wolno, aby móc szybko zareagować, jeśli poprzedzające auto nagle zahamuje lub obsługa nakaże zatrzymanie. Trzeba być przygotowanym na strome podjazdy między poziomami garażowymi i ciasne manewry. Cały proces może kojarzyć się z parkowaniem na wąskiej uliczce w Paryżu, prawie zderzak w zderzak, ponieważ samochody są ustawiane bardzo blisko siebie – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Na etapie zakupu biletu należy podać całkowite wymiary samochodu, nie zapominając o uwzględnieniu takich elementów, jak bagażnik dachowy czy rowery, a nawet hak holowniczy. Jeżeli popełnimy błąd i wpiszemy błędne dane, możemy spodziewać się wstrzymania wjazdu auta lub naliczenia dodatkowych opłat w porcie. Po zaparkowaniu i upewnieniu się, że zaciągnęliśmy hamulec postojowy, trzeba zamknąć i opuścić pojazd. Może się zdarzyć, że załoga poprosi o chwilowe pozostanie w pojeździe, dopóki nie będzie można bezpiecznie wyjść. Podczas podróży promem nie ma możliwości wrócić do samochodu po jakiś pozostawiony w nim drobiazg. Najlepiej wcześniej przygotować wszystko, co może być nam potrzebne. Wyjątkiem są małe i krótkie przeprawy promowe, w czasie których kierowca i pasażerowie nie muszą wysiadać. Tuż przed przybyciem promu do miejsca docelowego kapitan wydaje komunikat, prosząc wszystkich o powrót do swoich pojazdów. Ważne, aby nie uruchamiać zbyt wcześnie silnika i zachować ostrożność podczas opuszczania promu. Na miejscu na pewno będą obecne służby kierujące ruchem, do poleceń których należy bezwzględnie się stosować. A co z autami elektrycznymi? Bez obaw, niemal wszyscy operatorzy nie stosują żadnych ograniczeń dla samochodów elektrycznych, a na niektórych promach znajdują się ładowarki do takich aut.
Volvo chwali się wzrostem sprzedaży
Szwedzka marka z chińskim kapitałem pochwaliła się sprzedażą 66 379 aut w czerwcu br. To wynik aż o 33% wyższy w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Największy wzrost w gamie odnotowały samochody elektryczne, których sprzedaż wzrosła aż czterokrotnie w porównaniu z czerwcem 2022. Za pierwsze półrocze 2023 Volvo Cars odnotowało 341 691 sprzedanych aut, co również jest wynikiem o 17% wyższym niż przed rokiem. W samej Europie sprzedaż wzrosła aż o 70% (do poziomu 27 196 aut, Volvo jest najpopularniejsze na Starym Kontynencie) w porównaniu z ubiegły rokiem, z tego 58% aut to samochody elektryczne i zelektryfikowane (seria Recharge). Najpopularniejszy w czerwcu był model Volvo XC60 (21 053 sprzedanych egzemplarzy), następnie Volvo XC40 (18 170 egzemplarzy). Biorąc pod uwagę, co Volvo pokazało na polskiej premierze modelu EX30, spodziewam się jeszcze lepszych wyników marki w przyszłości.
Widziałem najnowsze Volvo EX30 – ten model ma szansę zmienić elektromobilność
Skandynawia na czterech kółkach, wspólny projekt wydawnictwa Pascal i Volkswagena
Wydawnictwo Pascal wraz z marką Volkswagen Samochody Dostawcze wprowadziło na rynek serię przewodników turystycznych #na4kółkach. Na przestrzeni ostatnich kilku lat w tej serii ukazały się przewodniki po różnych zakątkach Europy. M.in. „Polska na czterech kółkach”, „Chorwacja na czterech kółkach”, „Włochy na czterech kółkach”, czy „Bałkany na czterech kółkach”. Teraz do serii dołącza kolejna pozycja: „Skandynawia na czterech kółkach” autorstwa Pauliny Górszczak, znanej w sieci jako „Marchewkowa Skandynawia”. W jej najnowszym przewodniku znajdziemy 17 autorskich tras po Szwecji, Norwegii, Finlandii i Danii, katalog kempingów w każdym z opisywanych krajów i szczegółowe mapy z przebiegiem tras.
Volkswagen zaprezentował nowego VW T-Crossa
Zmodernizowany crossover, Volkswagen T-Cross zaprezentowany. Co się zmieniło. Samochód trafi do klientów z odświeżoną stylistyką, wzbogaconym wyposażeniem standardowym, nowymi funkcjami i przeprojektowanym, wykończonym lepszymi tworzywami wnętrzem. Nowe będą reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej, a także tylne lampy (również LED). Po raz pierwszy w tym modelu będą dostępne matrycowe reflektory IQ.LIGHT LED Matrix. Zmodyfikowano gamę lakierów, do której dołączą trzy nowe, żywe barwy – żółty Grape Yellow (na zdjęciu) i dwa lakiery metalizowane: niebieski Clear Blue i czerwony Kings Red.
Wewnątrz nowa generacja systemu inforozrywki z ekranem 8″ lub 9,2″. Wirtualne zegary obecne będą w każdej wersji unowocześnionego T-Crossa, tak samo jak manualna klima (automatyczna klimatyzacja Air Care Climatronic będzie dostępna jako opcja). Wzrosła również nośność haka z 55 do 75 kg, co pozwala przewieźć np. coraz popularniejsze rowery elektryczne. Dwie najwyższe wersje wyposażenia (Style i R-Line) otrzymają system asysty Travel Assist w standardzie.
Nowa Škoda Kodiaq – będzie hybryda plug-in
Czeska marka pochwaliła się drugą generacją jeszcze zamaskowanej Škody Kodiaq. Model ma mieć bardziej wyrazisty design i oferować jeszcze więcej miejsca, zwłaszcza dla pasażerów w trzecim, opcjonalnym rzędzie siedzeń. Pojazd dostępny będzie z dwoma silnikami benzynowymi oraz dwoma silnikami wysokoprężnymi o mocy od 110 kW (150 KM) do 150 kW (204 KM), a także, po raz pierwszy, w wersji hybrydowej typu plug-in. Będzie oferowała ona zasięg elektryczny wynoszący około 100 kilometrów (akumulator 25,7 kWh). W ofercie modelowej znajdzie się takie wyposażenie jak m.in. reflektory Matrix LED drugiej generacji, czy rozbudowane systemy asysty kierowcy. Nowością będzie również system Remote Park Assist, czyli możliwość zaparkowania auta za pomocą smartfonu z zewnątrz auta. Światowa premiera modelu będzie miała miejsce w IV kwartale br.
Elektryczne Renault 5 z dwukierunkowym przesyłaniem energii
Wraz z wprowadzeniem na rynek w 100% elektrycznego Renault 5, Mobilize uruchomi usługę Mobilize V2G. Pozwoli to właścicielom tych aut obniżyć zarówno koszty ładowania samochodu z domowych terminali, jak i łączną kwotę rachunków za prąd dzięki zasilaniu domu przez samochód i odprzedaży energii elektrycznej na rynku energii, a także postawić na korzystanie z energii elektrycznej neutralnej węglowo, czym przyczynią się oni do transformacji energetycznej. Usługa Mobilize V2G będzie dostępna również w innych przyszłych elektrycznych modelach Renault. Usługa Mobilize V2G nie tylko umożliwia przerwanie ładowania w okresach szczytowego zużycia prądu, ale także dostarczanie prądu do domu, w szczególności w okresach, gdy jest on najdroższy, bądź też ponownie do sieci w okresach szczytowego poboru. Natomiast ładowanie odbywa się wówczas, gdy energii w sieci jest pod dostatkiem, a więc jest tańsza. Niestety, w Polsce wciąż nie mamy taryf dynamicznych na rynku energii (dla konsumentów).
Toyota Corolla najpopularniejszym modelem w Polsce w I półroczu 2023
Od stycznia do czerwca zarejestrowano w Polsce 43 824 Toyot, co jest najlepszym wynikiem japońskiej marki od początku jej obecności w naszym kraju. Model Corolla sprzedano w liczbie przekraczającej 10 tys. egzemplarzy (dokł. 10 536 egz.). Wśród 10 najpopularniejszych samochodów osobowych w Polsce w pierwszym półroczu aż 5 aut to modele Toyoty. Na drugim miejscu za Corollą plasuje się Yaris (8 224 egzemplarzy), czwarte miejsce zajmuje Yaris Cross (7 256 egzemplarzy), na siódmej lokacie jest Toyota C-HR (5 016 egzemplarzy), a czołową dziesiątkę zamyka RAV4 (4 006 egzemplarzy). Wśród osób prywatnych najpopularniejszą Toyotą jest model Yaris Cross (3456 egzemplarzy trafiło do prywatnych nabywców).
Nowy Fiat Topolino – włoski sposób na miejską mobilność?
Widoczne na zdjęciu maleństwo, to elektryczny mikrosamochód miejski, mający wspólną technikę z pokazanym wcześniej Citroënem Ami. Autem (zależnie od rynku i lokalnych przepisów) mogą poruszać się kierowcy od 14 roku życia (w Polsce od 16 roku życia, kategoria B1). W gamie dwa nadwozia: zamknięte Topolino, oraz „otwarty” Topolino Dolcevita (na zdjęciu) pozbawiony drzwi i z otwartym dachem. Pojazd ma zaledwie 2,53 m długości, prędkość maksymalna (narzucona przepisami dla kategorii AM) to 45 km/h. Napęd elektryczny ma moc 6 kW i czerpie energię z akumulatora 5,4 kWh, co ma oznaczać zasięg do 75 km. Ładowanie ze zwykłego gniazdka 230 V trwa nie dłużej niż 4 godziny. We Włoszech pojazd wyceniono na kwotę 7 500 euro.
Startup Joby Aviation dostał zgody na loty testowe elektrycznego eVTOL-a
eVTOL to samolot pionowego startu i lądowania. Joby Aviation to startup, który pracuje nad takim środkiem transportu. Dofinansowana m.in. przez Toyotę (zastrzyk 400 mln dolarów) firma dostała właśnie zgodę na testy w Kalifornii. Samolot Joby Aviation ma być w stanie lecieć z prędkością ponad 320 km/h, a na jednym ładowaniu ma pokonać do 280 km. Pierwszym klientem została baza Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Edwards Air Force Base, otrzyma zamówiony egzemplarz w 2024 roku. Od 2025 roku firma planuje regularne loty powietrznej taksówki w ramach współpracy z liniami Delta.
Nowy Fiat 600e – będzie produkowany w Polsce
Fiat 600e, nowy samochód elektryczny segmentu B to najnowszy pojazd w gamie włoskiej marki. i na pewno będzie cieszyć się większym zainteresowaniem u nas niż wspomniane wyżej maleństwo, czyli Fiat Topolino. Auto jest równie stylowe co mniejszy Fiat 500e, ale jest większe. 600-tka ma 4,17 metra długości i ma oferować wygodną przestrzeń dla 5 osób. Deklarowany zasięg przekracza 400 km (wg normy WLTP w cyklu mieszanym) i sięga 600 km w mieście (wg normy WLTP w cyklu miejskim).
Przy pojemności akumulatorów 54 kWh realnie można liczyć na ponad 300 km. Ładowanie z mocą do 100 kW, pokładowa ładowarka AC to 11 kW. Napęd elektryczny ma moc 115 kW (156 KM), co ma zapewnić sprint do 100 km/h w czasie 9 sekund. Bagażnik mieści konkretne 360 litrów. Auto będzie oferowane również w wersji z napędem hybrydowym.
Stellantis przedstawia platformę STLA Medium – auta elektryczne na niej zbudowane mają mieć nawet 700 km zasięgu
STLA Medium pozwala na produkcję na jednej platformie sedanów, crossoverów i SUV-ów różnych marek w segmentach C i D. Oczywiście z napędem elektrycznym, bo pod taki była ta platforma projektowana. Platforma BEV-by-design STLA Medium zapewnia zasięg wynoszący ponad 700 km z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km zasięgu według WLTP. Auta na niej oparte mogą dysponować pakietem akumulatorów o pojemności do 98 kWh. Architektura 400-woltowa, szacowana efektywność energetyczna (zużycie energii) aut ma wynosić mniej niż 14 kWh/100 km. Napęd na przód lub na wszystkie koła, moc wyjściowa napędu od 160 kW (218 KM) do 285 kW (382 KM).
Nowy Peugeot e-208 i 208
Peugeot 208, a także elektryczna wersja e-208 została poddana odświeżeniu. Deklarowany zasięg na prądzie w wersji elektrycznej to ok. 400 km (w trakcie homologacji). Oprócz tego dostępne będą wersje hybrydowe Hybrid 100 i Hybrid 136. Tutaj jednak skupię się na wersji elektrycznej. Wygląd widzicie na zdjęciu, zmieniono sygnaturę świetlną, zamiast pojedynczych „pazurów” w dziennych LED-ach mamy teraz potrójne. Przeprojektowano również tył auta.
Wewnątrz zmodyfikowane cyfrowe zegary. Napęd elektryczny ma moc 115 kW (tak, to ten sam silnik, co w wyżej opisywanym Fiacie 600e) i współpracuje z akumulatorem 51 kWh. Standardowo jednofazowa ładowarka pokładowa AC 7,4 kW, opcjonalnie trójfazowa 11 kW. Nowy Peugeot e-208 trafi do sprzedaży w listopadzie 2023 roku. Poniżej jeszcze wideo prezentujące nowe e-208 i nie tylko:
Volkswagen Group Polska chwali się wynikami za I półrocze 2023
W pierwszym półroczu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 64 818 nowych, osobowych samochodów marek reprezentowanych przez Volkswagen Group Polska – to wynik o ponad jedną trzecią lepszy niż w tym samym okresie 2022 roku. W pierwszym półroczu zarejestrowano 1879 nowych, elektrycznych modeli marek należących do Volkswagen Group Polska, to więcej aż o 108,8 procent w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 r. Dobry wynik przełożył się na wzrost udziału w rynku – w pierwszej połowie 2023 więcej niż co czwarte nowe osobowe auto zarejestrowane w Polsce wyjechało z salonu jednej z marek Grupy Volkswagen (udział w rynku: 27,2 procent). Najpopularniejszą marką Grupy w Polsce jest Škoda (wicelider całego rynku za wspomnianą wcześniej Toyotą). Najpopularniejszym modelem jest Škoda Octavia (7694 szt.), a wśród samochodów elektrycznych VGP najchętniej wybierano Audi Q4 e-tron (400 egzemplarzy).
BMW CE 02 – elektryczny skuter od BMW Motorrad
Po mniej więcej dwóch latach od premiery modelu CE 04, BMW Motorrad prezentuje nowy e-pojazd przeznaczony dla obszarów miejskich. Kierowcy w wieku 16 lat mogą jeździć nowym CE 02 o maksymalnej mocy 11 kW (15 KM). Wersja o mocy 4 kW (5 KM) (moc znamionowa 3,2 kW (4 KM)), ograniczona do 45 km/h, spełnia również wymagania klasy prawa jazdy AM i może być używana np. w Niemczech, od wieku 15 lat i przez kierowców posiadających prawo jazdy samochodowe. Mocniejsza wersja ma maksymalną prędkość 95 km/h i ma zasięg 90 km.
Ciekawy projekt praktykantów z Audi Neckarsulm: NSU Prinz e-tron
By uczcić 150. rocznicę powstania fabryki w Neckarsulm, dwunastka praktykantów zelektryfikowała klasyczny model NSU Prinz wytwarzany kiedyś właśnie w tym mieście. W tyle Prinza, gdzie kiedyś znajdował się dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 30 KM (22 kW), zamontowano teraz silnik elektryczny o mocy 240 KM (176 kW). Pochodzi on z Audi e-tron i czerpie moc z akumulatora z hybrydy typu plug-in, Audi Q7 TFSI e quattro.
Wynikami za I półrocze 2023 pochwaliło się również Renault
W pierwszym półroczu 2023 roku marka Renault sprzedała łącznie 770 807 samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie (+11%). Megane E-Tech electric, dla którego bieżący rok będzie pierwszym pełnym rokiem sprzedaży, sprzedał się w pierwszym półroczu w liczbie ponad 23 000 sztuk. To najlepiej sprzedający się model elektryczny w tym segmencie we Francji. Megane stanowi ok. 50% sprzedaży samochodów elektrycznych marki, która wynosi 48 000 sztuk. Sprzedaż Renault w Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku wzrosła o 21% do 501 985 samochodów osobowych i dostawczych.
Auto tygodnia #17 – Renault Megane E-Tech Electric Techno EV60
Zmodernizowany Mercedes-AMG GT już w sprzedaży w Polsce
Mercedes-AMG 4-drzwiowe Coupé z sześciocylindrowymi silnikami debiutuje w udoskonalonym wydaniu. Samochód można zamawiać już w polskich salonach Mercedesa. Do jego znaków rozpoznawczych należy nowy przedni zderzak, nawiązujący do poprzedniego designu wersji V8. Standardowe wyposażenie uzupełniają elektrycznie otwierane okno dachowe oraz bezprzewodowe ładowanie smartfona. Przygotowano dwie wersje: Mercedes-AMG GT 43 4Matic+ o mocy 367 KM w cenie od 537 800 zł, oraz mocniejszą Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ o mocy 435 KM w cenie od 650 100 zł. Oczywiście podane kwoty to dopiero wstęp do rozmowy, bo marka przygotowała szeroki zakres opcjonalnych pakietów wyposażenia i opcji personalizacji zamawianego egzemplarza.
Nowy Volkswagen Passat Variant przechodzi ostatnie testy
Nowy Passat Variant będzie świętować premierę pod koniec sierpnia, ale już dziś Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat najnowszej generacji tego auta. Nowy model będzie wyposażony w nowy system infotainment, nowe adaptacyjne zawieszenie, czy ergonomiczne fotele. Odmiana z napędem hybrydowym plug-in będzie mieć zasięg do 100 km na silniku elektrycznym. Nowy Passat Variant trafi na rynek w pierwszym kwartale 2024 roku. To będzie dziewiąta generacja tego bestsellerowego modelu klasy średniej. Przez 50 lat sprzedano ponad 30 milionów egzemplarzy Passata. Dodajmy, że, najprawdopodobniej, będzie to ostatni Passat.
Zakamuflowane, nowe Renault Scenic E-Tech electric
4 września Nowe Renault Scenic E-Tech electric zostanie zaprezentowane na Międzynarodowym Salonie Samochodowym 2023 w Monachium. Jednak już teraz marka pochwaliła się zdjęciami zakamuflowanych, przedprodukcyjnych egzemplarzy na testach drogowych. Kamuflaż pozwala jednak ocenić wpadającą w oko sylwetkę tego modelu. Model ten uzupełni gamę pojazdów elektrycznych, w której znajdują się już Megane E-Tech electric, ZOE i Twingo.
Nowe Porsche Vision 357 Speedster
Porsche uczciło 30. rocznicę słynnego Festiwalu Prędkości w Goodwood, prezentując Porsche Vision 357 Speedster. Nowy samochód koncepcyjny jest siostrzanym modelem zamkniętego Porsche Vision 357, którym producent sportowych aut zapoczątkował obchody swojego 75-lecia. W pełni elektryczne Porsche Vision 357 Speedster, z wzornictwem nawiązującym do 356, bazuje na modelu 718 GT4 e-Performance. Oczywiście to tylko ciekawostka i pokaz możliwości przygotowany dla Goodwood Festival of Speed.
Opel Vivaro-e najpopularniejszym, elektrycznym dostawczakiem w Polsce
Opel Vivaro-e był zarówno w czerwcu, jak i w pierwszym półroczu 2023 r. najchętniej kupowanym samochodem dostawczym z napędem w pełni elektrycznym w segmencie D Van na polskim rynku. W czerwcu br. Opel Vivaro-e osiągnął udział w tym segmencie w wysokości 33,33%, a w całym półroczu br. 23,35%. Vivaro-e to model o deklarowanym zasięgu wynoszącym do 330 km. Ładowność do 1163 kg. Dostępny jest też wariant z mniejszym akumulatorem o zasięgu 230 km. Moc elektrycznego napędu to 100 kW (136 KM) i 260 Nm. Model dostępny jest w wersji Furgon, Furgon Załogowy oraz Platforma z możliwością zabudowy. Ponadto w wersji osobowej dostępne jest również Vivaro-e Kombi. Oferowane są dwie długości nadwozia – wersja Long (4,95 m) i wersja Extra Long (5,3 m). W większości wariantów Vivaro-e ma 1,9 m wysokości, dzięki czemu może wjeżdżać także na miejskie parkingi podziemne. Maksymalna pojemność ładunkowa Opla Vivaro-e wynosi 6,6 m3.
Bugatti Bolide w Goodwood
Uczestnicy tegorocznego Goodwood Festival of Speed mieli okazję zobaczyć torowy przejazd nowego Bugatti Bolide, samochodu, który nigdy nie pojawi się na drogach publicznych, za to dysponuje ponadprzeciętnymi możliwościami torowymi. Napędzany 8-litrowym, 16-cylindrowym silnikiem Bolide, wykonany z ultralekkich materiałów kompozytowych i karbonu to kwintesencja wyczynowego pojazdu torowego.