Mastodon
Zdjęcie okładkowe wpisu Najlepsza możliwa wersja Porsche 718 Spyder

Najlepsza możliwa wersja Porsche 718 Spyder

0
Dodane: 4 tygodnie temu

W końcu udało mi się dorwać 718-tkę Spyder w wersji z manualną skrzynią biegów, która całkowicie odmienia oblicze tego samochodu. Całkowicie. Serio.


Ten artykuł pochodzi z archiwalnego iMagazine 12/2023


Pierwszy raz Spydera i GT4 wyposażone w ręczne skrzynie biegów miałem okazję ujeżdżać na Silesia Ringu przed trzema laty. Wtedy to jednak nie skrzynia biegów, a zawieszenie zrobiło na mnie największe wrażenie, głównie dlatego, że wersja z PDK jeszcze nie istniała. Wszyscy jak mantrę powtarzali, że największą wadą ręcznej skrzyni w tym samochodzie jest to, jak jest zestopniowana. Przełożenia rzeczywiście są długie, przez co rzadko wchodzimy na wysokie obroty, ale to nie ma przełożenia na torze, gdzie non stop oscylujemy w rejonie 5000–8000 obr./min.

Sam Spyder dzisiaj już nie jest oferowany, ale nadal cieszy się zainteresowaniem na rynku wtórnym. To najlepsza platforma w ofercie Porsche, o czym niestety większość nie wie, nie docenia lub ich to po prostu nie obchodzi. To trochę jak szał za marką Rolex, gdzie bliźniaczy Tudor robi tej samej lub lepszej jakości zegarki za pół ceny, nie wspominając nawet o markach, które są zdecydowanie lepsze od Roleksa. Przed trzema laty napisałem:

Jednocześnie też dowiedziałem się, że ja jednak oczekuję czegoś innego od samochodu niż większość. Uczestnicy przede wszystkim fascynowali się iście odrzutowym tempem przyspieszania 911-tki Turbo S, a mnie (jako jedynego) zdecydowanie bardziej urzekł balans i neutralność koncepcji budowy 718-tki, ze swoim centralnie umieszczonym silnikiem. Byłem też prawdopodobnie jedynym lub jednym z niewielu, który preferował obcowanie z ręczną dźwignią zmiany biegów, a nie PDK.

Przypomnę jeszcze, że Spyder to niezadaszona odmiana GT4, czyli wyposażona w regulowane w szerokim zakresie torowe zawieszenie, również na wysokość, 420-konny silnik i całkowicie nowy pakiet aerodynamiczny z tylnym dyfuzorem. GT4 ma dodatkowe skrzydło z tyłu, zwiększające docisk tylnej osi i jest przeznaczone na tor, podczas gdy Spyder lepiej czuje się na krętych drogach, co zostało odzwierciedlone w nastawach zawieszenia. Dach co prawda istnieje, ale Spyder to konstrukcja, w której zakłada się go tylko wtedy, gdy jest niezbędny z jakiegoś powodu. Składany jest głównie ręcznie (tylko zaczep zwalnia się elektrycznie) i cała procedura zajmuje kilka minut, więc nie jest to czynność, którą chciałoby się wykonywać regularnie, w odróżnieniu od innych odmian 718 Boxstera, które automatycznie składają dach, również podczas jazdy, do prędkości 50 km/h. 20-calowe felgi obuto w Michelin Pilot Cup Sport 2, które w warunkach mokrych wystarczą, aby powolutku dotoczyć się do domu, a w warunkach suchych, pod odpowiednim rozgrzaniu, zapewniają znakomitą przyczepność, a po jej zerwaniu świetną kontrolę nad pojazdem. Opcjonalnie, dla osób, które spędzają więcej czasu na drogach publicznych, można zamówić Michelin Pilot Sport 4S, których bieżnik wybacza więcej na deszczu.

Dwa lata temu miałem okazję bliżej zapoznać się z tym autem na drogach publicznych i w codziennym użytkowaniu. PDK jest faktycznie świetnie zestrojona z tym 4-litrowym, sześciocylindrowym i 420-konnym silnikiem, ale to ręczna skrzynia biegów całkowicie odmienia jego charakter. Ze wszystkich samochodów kosztujących rozsądne kwoty – pomińmy tutaj Koenigseggi, Ferrari, Pagani i podobne marki – to prawdopodobnie najlepsza ręczna skrzynia biegów na świecie. Lepsza nawet od tej legendarnej montowanej w Maździe MX-5. Chodzi oczywiście o ruch drążka, zachowanie sprzęgła i dźwięki, jakie są wydawane przez zmianę biegów. To wszystko jest jak mechaniczna orkiestra i gdy my, jako dyrygenci, zgramy odpowiednio wszystkie ruchy, to wpadamy w niesamowity rytm, który daje przeogromną satysfakcję z każdej zmiany. Ta skrzynia biegów ma dodatkowo wbudowaną funkcję Auto Blip, czyli automatycznego międzygazu podczas redukcji biegu.

Dwa lata temu napisałem:

Jeśli macie luźne pół miliona złotych i szukacie samochodu dla czystej przyjemności jego prowadzenia, to nic lepszego nie znajdziecie.

Podtrzymuję. A osoby z większym budżetem w rejonie miliona złotych zapraszam do zainteresowania się odmianami Spyder RS i GT4 RS.

Wojtek Pietrusiewicz

Wydawca, fotograf, podróżnik, podcaster – niekoniecznie w tej kolejności. Lubię espresso, mechaniczne zegarki, mechaniczne klawiatury i zwinne samochody.

Zapraszamy do dalszej dyskusji na Mastodonie lub Twitterze .