Motopodsumowanie tygodnia #73 – nowe, elektryczne Audi Q6 e-tron, elektryczna Škoda, elektryczne Renault, Iga Świątek też przy elektryku i wodorowe autobusy, jest i diesel
Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
Wodorowe NesoBusy trafią do Chełma
Miasto Chełm w wyniku przeprowadzonego przetargu wybrało Grupę Polsat Plus i ZE PAK jako dostawcę 26 zeroemisyjnych autobusów wodorowych NesoBus. Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku. NesoBus nowy, wyprodukowany w Polsce miejski autobus wodorowy. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. To konstrukcja stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Więcej o NesoBusie znajdziecie w moim wcześniejszym materiale.
Kolejne #Auto tygodnia – niemodny diesel, ale auto zacne: Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport to kolejny ciekawy pojazd, jaki miałem okazję wam przedstawić w naszym cyklu #Auto tygodnia. Niby najmniejszy Land Rover (nie liczę Range Rovera Evoque, bo to jednak inna submarka JLR), ale kawał SUV-a, a w praktyce bardzo uniwersalny pojazd. Więcej w opublikowanym wcześniej materiale.
Auto tygodnia #38 – Land Rover Discovery Sport 2.0D TD4 AWD Auto Dynamic HSE
Volkswagen pokazał VW ID.3 GTX i VW ID.7 GTX Tourera
Niemiecka marka zaprezentowała najmocniejszą odmianę elektrycznego, kompaktowego VW ID.3, z dopiskiem GTX (286 KM na tylnej osi) lub GTX Performance (326 KM, również na tylnej ośce). Drugim debiutantem w gamie elektrycznych pojazdów z Wolsfburga jest najmocniejsze kombi w historii: VW ID.7 GTX Tourer z dwoma silnikami elektrycznymi generującymi 340 KM przenoszonych na obie osie. Więcej szczegółów i zdjęć w obszerniejszym materiale z dnia premiery.
Premiera VW ID.3 GTX i VW ID.7 GTX Tourer – elektryczny hot-hatch i najmocniejsze kombi z Wolfsburga
Iga Świątek i nowe Porsche Macan
Nie, tym razem nie chodzi o kolejne trofeum zdobyte na kortach, do czego nasza tenisistka zaczyna nas powoli „przyzwyczajać” (i od czego się szybko nie odzwyczaimy, bo apetyt na sukcesy rośnie w miarę jedzenia), lecz o współpracę. Po ogłoszonej w czerwcu 2023 współpracy Porsche Polska i liderki światowego rankingu WTA, przyszedł czas na pierwszą kampanię marketingową marki z udziałem Igi Świątek. Pod hasłem „Bądź zmianą, pozostań sobą” polska tenisistka promuje nową, elektryczną odsłonę bestsellerowego dla Porsche modelu Macan. Więcej o samym modelu pisał już dla was Wojtek, odsyłam was do jego materiału.
Renault Scenic E-Tech electric – zamówienia otwarte, fizyczne auta w salonach w czerwcu
Francuska marka przypomniała, że Renault Scenic E-Tech electric, uhonorowany tytułem Samochód Roku 2024, przez europejskie jury konkursu „The Car of The Year”, jest już dostępny do zamawiania. To produkcja europejska, a nie chińska (auto jest wytwarzane we francuskiej fabryce ElectriCity w Douai. Cena podstawowej wersji Scenica E-Tech electric – techno 170 KM comfort range – wynosi 202 900 zł, techno 220 KM long range – 219 900 zł, a najwyższej wersji, iconic 220 KM long range – 233 900 zł. Zamówienia są już otwarte, a samochody pojawią się gotowe do jazd testowych w salonach Renault w czerwcu br.
Nowe Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron to pierwszy model marki z Ingolstadt zbudowany na elektrycznej platformie PPE (Premium Platform Electric). Tej samej, na której powstał również nowy Porsche Macan (patrz wyżej). Bateria 100 kWh (94,9 kWh netto), zasięg do 625 km. Dzięki mocy systemowej 285 kW nowe Q6 e-tron oferuje sportowe osiągi. SQ6 e-tron przy włączonej dodatkowej funkcji rozwija moc systemową do 380 kW. Q6 e-tron quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s, a SQ6 e-tron potrzebuje na to zaledwie 4,3 s. Maksymalne prędkości obu wersji wynoszą, odpowiednio, 210 oraz 230 km/h. W późniejszym terminie – w zależności od rynku – pojawią się dwie odmiany z napędem na tylne koła: jedna będzie stanowić wersję bazową, a druga zostanie zaprojektowana z naciskiem na efektywność i zasięg. Więcej na temat tego wozu w materiale Wojtka.
Audi Q6 e-tron i SQ6 e-tron pokazane podczas światowej premiery [galeria 140+ zdjęć]
Nowy Mini Cooper już produkowany w Oksfordzie
W zakładach MINI w Oksfordzie rozpoczyna się produkcja nowej, piątej generacji MINI Cooper. Pracownicy oraz szefowa MINI, Stefanie Wurst, wzięli udział w specjalnym wydarzeniu, w ramach którego Charlie Cooper, wnuk legendarnego Johna Cooper, od którego wziął się przydomek „Cooper”, zjechał z linii produkcyjnej pierwszym egzemplarzem nowego trzydrzwiowego modelu. Nowe Mini już widziałem, przypominam wam stosowny materiał powstały wówczas:
Oto nowe Mini Cooper i Mini Countryman. W pełni elektryczne. Widziałem też Mini Aceman Concept
Škoda pokazała miejskiego SUV-a Epiq
Czeska marka pochwaliła się, poki co prototypowym egzemplarzem nowego modelu: Škoda Epiq. Jest to samochód z kategorii miejskich SUV-ów (segment B). Nieduże (4,1 metra długości), ale zaskakująco przestronne i pojemne jak na ten gabaryt auto z napędem elektrycznym ma zadebiutować w salonach marki w 2025 roku. Więcej we wcześniejszym materiale.
Oto nowa Škoda Epiq – elektryczny SUV na drogi trafi w 2025 roku
Volvo inwestuje w startup, który obiecuje przyspieszenie ładowania bez ruszania samych ogniw
Takie “cuda” obiecuje brytyjski startup Breathe. Szwedzka marka (aktualnie z chińskim kapitałem) uwierzyła Brytyjczykom na tyle, że postanowiła zainwestować w pomysł. Idea nie jest głupia i naprawdę może zadziałać. Więcej szczegółów opisywałem już wam we wcześniejszym tekście, do którego odsyłam.
Volvo inwestuje w Breathe, w perspektywie auta elektryczne ładujące się o 30% szybciej
A jeszcze przy okazji marki Volvo: postanowiła ona wreszcie zrobić porządek z nazwami. Modele w pełni elektryczne XC40 Recharge i C40 Recharge zostają przemianowane kolejno na EX40 i EC40, co odpowiada nazewnictwu w pełni elektrycznych: EX30, EX90 i EM90. Nazwa XC40 pozostaje zarezerwowana dla wariantów z napędem spalinowym. Zmiany obejmują również usunięcie oznaczenia Recharge z modeli hybryd plug-in, które od teraz są oznaczane sufiksem T6 lub T8, wskazującym na poziom mocy.